Skolstart

Nja än är det ett tag kvar för Nikki innan det är dags för första skoldagen
 
Men dessa bilder är sedan i midsomras då vi var på hembygdsgården där ett klassrum finns "uppbyggt" som det var i slutet av 1800-talet! Spännande för en treåring och även för vuxna såklart. Tänk så annorlunda allt var då och bara när jag gick i skolan. Svarta tavlan och egen bänk med bänkpapper som jag fixade och valde ut långt innan starten. Klockan som ringde in och ut till rast osv. Nu sitter dom lite som dom vill i klassrummen i nya formationer varje dag, böcker och pennor hämtas allt eftersom och den där svarta tavlan med vita kritor är begraven sedan länge....
 
Filippa började i åttonde klass igår!
Minns åttan som ett slags trögt mellanår med mycket läxor. Jag längtade till nian då man äntligen skulle få vara störst (och bäst) på hela skolan ;)
Jag har försökt säga till Filippa vad viktigt det ändå är att börja jobba för sina betyg redan nu, det går liksom inte bara att lägga in växel 5 om ett år!
Deras härliga lärare ska få barn i slutet av denna termin och då vet vi inte riktigt vem som tar över. Inte heller vilken i ordningen av lärare det blir .... helt otroligt så många de redan "betat av" trots att de bara gått i åtta år, usch hemskt :/
Nåt annat som hägrar i åttan är konfirmation. Det är typ det enda hon tjatar om och vart denna plötsliga gudstro kommer ifrån har jag ingen aning om ???! Jag är själv konfirmerad men det var mest för att mormor och farmor ansåg att det skulle bara göras. Någon sådan press har inte Filippa på sina axlar utan jag lurar på om det inte är presenterna som hägrar ;)
Hon är inte ens döpt så det blir väl ett vår-dop 2014 ... hi hi hi!
 
Nåväl vi får väl se hur detta läsår utvecklar sig!
 
//PIllan
 


Oj då har missat att konfirmation är i åttan;) då blir det dop för min alex del oxå nästa år i så fall hihi.

Kan tänka mig att många egna skolminnen kommer tillbaka när barnen går igenom de olika årskurserna :).

Kramar





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se