Våga nya ingredienser

 
 
Ett perfekt sätt att börja med lite hälsosammare ingredienser i tex bakning är att byta ut det vanliga vita sockret mot kokos-socker och vaniljsocker mot rent vaniljpulver!
 
 
 
Jag och Nikki bakade helt vanliga traditionella muffins, som blev vaniljmuffins med blåbärsfyllning. Kokos-sockret ger bakverket en brunare färg och den smakar inte så där supersött, det tycker jag bara är gott och dessa muffins tog slut på en "grisblink" då systrarna F och N festade loss....!
 
 
Vad mörkt det är på morgonen, man får liksom gissa vad det ska bli för väder för det är omöjligt att urskilja om det är mulet eller ej då man drar bort gardinerna....
Jag har slutat att titta på vädret då jag ändå vet att vi bara har "en väg att gå" nu liksom, no turning back :/ Snart tittar man väl ut och det är vitt på marken. Måste fixa med vinterdäck snart så man slipper våndas över detta då kylan/halkan slår till!
 
Vid det här laget vet ni att jag gärna förespråkar hälsosammare mat och gärna ekologiskt därtill!
Ett sätt att "smyga in" detta kan vara då ni bakar. Jag provar gärna allt nytt i form av mjöler (mandel-kokos-havre-mjöl etc) fröer, pulver osv men ett första steg som ni kan prova är faktiskt att byta sockret!
Kokos-sockret utvinns av kokosblommans nektar och har ett lågt GI (glykemiskt index) på 35 och innehåller inga tillsatser. Lika bra i bakverk som annan sötning i efterrätter eller en kopp the.
Vaniljpulvret använder vi här hemma i väldigt mycket, bananpannkakor, smoothies, gröt, bakning.... bara att prova sig fram!
 
Ha en fin dag //PIllan


Kokossocker har jag hemma men aldrig använt måste testa baka blåbärmiffins i kväll då😄men hur mkt kokossocker behövs ?hur gör du kramar

Svar: Tog samma mängd som i grundrecept !
Pernilla/Pillan

Tack för fina tips! Var köper du dom?

Svar: Hej
Jag köper dem i vanliga mataffären! Kolla bland " bakingredienser"!
Pernilla/Pillan

Ja,man måste våga här i livet!!=)
Själv innan jag blev gravid käjkade jag lchf och gick ned massor av kilon.
Nu har jag börjat lätt att käka det igen..
byter ut vissa ingridienser för att få det smalare! Kram





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se