Pepparkakslatte & Saffransbollar

 
 
Mitt just-nu-bästa-fika utan onödigt raffinerat socker men massor med juliga goda smaker!
 
 
 
 
 
Yes jag är en riktigt fantast av julens kryddor och dofter så nu ska ni får mitt absolut godaste fika just nu
 
 
 
 

Saffransbollar

(ca 16 st)


4 dl kokosflingor
2 ägg
50 gram s
mält smör eller kokosolja

2 msk honung eller agavesirap 

1 krm vaniljpulver
0,5 påse saffran

 Sätt ugnen på 175 °C. Smält smöret eller kokosoljan. Rör ihop kokosflingor, vaniljpulver och saffran. Blanda ihop med smör/kokosolja, ev sötning och äggen.

Forma små bollar, ca 16 st och placera ut på bakplåtspapper. Smeten blir ganska kletig men känns det alldeles för lös, blanda i lite mer kokosflingor. Grädda i 10-15 minuter

 
 
 
 
 
En skummig väldoftande latte är perfekt att mysa ner sig med i soffhörnet. Den här varianten innehåller dock inget kaffe....!
 
 

Varm pepparkakslatte med nötmjölk för 2 personer

5 dl nötmjölk
4 färska dadlar
0,5 tsk mald kanel
0,5 tsk mald ingefära
0,5 tsk kardemumma
1 krm vaniljpulver
1 nypa salt

 

Jag tar allt i en kastrull pch värmer upp ordentligt. Då får dadlarna bli riktigt mjuka

Sedan tar jag kastrullen från plattan och kör med stavmixern så alla kryddor och dadlar blandas och latten blir skummig och god.

Häll upp i höga glas och njut!

 

 

 

//PIllan







Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se