Muskler...

 
 
 
God morgon på er
 
 
Visst har ni hört -Kör "den" här träningsformen så får du låånga slanka muskler!... Eller nä jag som tjej vill inte träna styrketräning för jag blir "så stor" !....
 
Jag blir lika matt varje gång...
 
Det som bestämmer hur en muskel kommer att se ut om du tränar är hur den ser ut "i grunden"
Alltså om du tänker dej en överarm (skelett-delen) så är den olika lång hos människan. Muskeln fäster alltså på vissa personer med ett längre avstånd emellan och hos andra som är kortare med ett kortare avstånd mellan fästena. Tränar den långa personen så kommer det ta längre tid att få dennes muskel att "bulla upp sig" och muskeln ter sig då som lite slankare
Är ni med...?!
 
 
Jag själv älskar muskler och främst på kvinnor!
Blir sällan lika "upphetsad" av manliga muskler...?! Lite konstigt jag vet ...
Blir dock imponerad av bägge könen för jag vet hur mycket slit som krävs för att bygga upp en muskulös kropp!  Body builers har extrema kroppar och det är inte sådana jag finner snygga,nej lite mindre än så men absolut muskulösa med synliga "bullar" :)
 
För egen del så tillhör jag skaran som är lång (172 ) och därför har lite svårare att få till bulliga muskler, trist eftersom jag gillar det. Men jag jobbar på och visst går det om man bara vill!
 
 
 
 
Ja nu tänker jag förklara på ett något sånär enkelt sätt hur man får muskeltillväxt eller hypertrofi som det heter med ett annat ord.
Det krävs några faktorer för att över huvud taget få en muskel att växa
 
Time under tension-TUT, tiden som du belastar muskeln
Mekanisk belastning -Vikten
Mjölksyra -Pump i muskeln
 
Försök att ha en TUT på 40 - 60 sekunder ( cirka 10-14 repetioner)
Desto tyngre vikt desto starkare signaler för hypertrofi MEN du måste kunna klara vikten i hänsyn till TUT, alltså inte "säcka ihop" efter 5 repetioner
Lyckas du skapa en kraftig pump i musklerna så stimuleras dom att växa.
 
Så om det är hypertrofi/muskelvolym du är ute efter så gäller en ganska lång TUT, tung belastning och att jobba upp en stor mängd mjölksyra!
Vill du istället öka maxstyrka så jobbar du med kortare TUT, hög belastning men mindre mjölksyra.
 
Ja det är inte "bara" att få muskler att växa.....
 
 
 
Såklart är styrketräning en god idé för de allra flesta och man behöver absolut inte tänka på detta om man nu inte är väldigt intresserad och vill gå in djupare i fysiologin..
 
Träna för att klara av din vardag, träna för att förbättra din hälsa och träna för att det är KUL!!
 
 
//PIllan


Intressant inlägg och pepp för mig som sakta, väldigt sakta men säkert har kommit igång med några övningar här hemma. Har ju tyvärr en kropp som är i stort sett befriad från allt vad muskler heter och jag har blivit svagare och svagare med åren. Men nu så......små, små steg mot en något starkare kropp hoppas jag. Skulle ge allt för att ha din vältränade och snygga kropp. Kramisar Tina





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se