Träningspepp

 
 
 
Träning med vikter är en av de bästa sakerna en kvinna kan göra för sin kropp. Styrketräning hjälper dig att hålla vikten, bygger muskelmassa som hjälper till att bränna fett, minskar risken för sjukdomar och ökar uthållighet och daglig funktion. 
 
 
 
 
 
Ja nu är jag igång igen med träningspeppen här på bloggen!
 
Jag kan inte nog skriva och prata mej varm om träning, rörelse och framförallt styrketräning för kvinnor...
 
Muskler ger dig inte bara snygga kurvor, utan gör även din kropp starkare och snabbare. Dessutom är det enklare att hålla nere ditt underhudsfett om du bär på ett par kilo muskler extra som hela tiden förbrukar mer energi, även när du slappar i soffan. En vanlig missuppfattning bland kvinnor är att man måste springa/gå och träna en massa cardio för att minska i fettprocent. Men riktigt så är det inte. Det är främst genom kosten som du påverkar din fettprocent. Med styrketräning kan du dessutom öka din viloförbränning, eftersom större muskler behöver mera energi
 
 
Det har visat sig att det är lättare att hålla sig till en nyttigare kost om du motionerar ,enligt forskare vid University of Pittsburgh. De studerade 169 överviktiga amerikaner och det visade sig att de som inte tränade minst tre gånger i veckan åt mer än de 1500 kalorierna som de skulle hålla sig till. Just den här tesen håller jag med om. Hör det ofta bland kollegor som upplever detta och även jag själv känner av det. Har jag kört ett hårt pass är jag sugen på nyttig och näringstät mat, inte nåt skräp!
Men om jag tex är sjuk eller av annan anledning inte rört mej på nån dag så är det mycket lätt att ta till nåt mindre nyttigt och snart är den onda cirkeln rund...!
 
 
 
 
 
 
Listan med fördelar kan göras väldigt lång men jag har tagit ut några punkter så inte inlägget blir oändligt... ;)
 
Träning minskar risken för...
 
Hjärt-och kärlsjukdomar
Flera former av cancer tex har fysiskt aktiva kvinnor 20-30% lägre risk att få bröstcancer
Diabetes typ 2
Alzeimers och demens
 
Träning förbättrar....
 
Ditt humör och gör dej gladare
Hastigheten på ditt tänkande och ditt minne
Ditt blodsocker, blodfetter och blodtryck
Ditt immunförsvar
 
 
 
 
 
Att ha styrkan att lyfta sig själv och sin egen vikt ger en enorm boost för självkänslan! Jag orkar inte alls många repetioner men jag klarar iaf några!
 
 
Jag är snart 44 år år, har tränat i princip hela mitt liv men aldrig varit så stark som jag är idag! Sedan jag fick Nikki för snart 7 år sedan har jag börjat tänka på min kropp på ett annat sätt. Min kropp är min borg som jag vill vårda så att den ska hålla för ett riktigt långt liv och jag vill bygga den så stark och funktionell som möjligt!
 
Självklart vill vi alla leva ett långt liv men att vara gammal, sjuk och orörlig är inte det jag ser framför mej då! Man måste börja stärka och bygga sin framtida kropp och tänka ett steg längre. Jag som alltid förespråkar att leva i nuet annars....Men detta är SÅ viktigt.
 
 
Tänk på ditt liv och din hälsa om 20 eller 30 år, Hur vill du känna dej då? 
 
 
 
Din kropp är byggd för att röra sig! Du behöver inte gå till ett gym för detta...Benböj, armhävningar, sitt ups, upphopp, utfallsteg, ryggresningar.....Prommenader i skogen, upp och ner för backar, simma i sommar eller cykla!
 
Ge dej själv ett rikare starkare liv för DET är du värd!!
 
 
 
 
//PIllan


Alla argument riktiga. Tränar ikväll. 💪🏻

Svar: Härligt Maria! Ses på lördag
Pernilla/Pillan

Så sant! Du är en bra förebild min vän!😘👊🏻

Svar: 😘
Pernilla/Pillan

Bra skrivit Pillan..Tränar imorgon efter jobbet..🏃🏃

Åh jag måste komma igång och träna. Födde barn för lite mer än 7 månader sedan samt att jag är deprimerad så skulle både för min kropp och mitt psyke träna för att må bättre. Men det är svårt att ta sig ut. Har dock börjat med medicinering för mitt mående nu, så hoppas det ska hjälpa mig att få mer energi till att träna.

Svar: Ja så snart du känner dej bättre, men stressa inte - du hinner! Promenader i naturen brukar göra underverk och sedan kan du smyga in lite mamma-mage träning i hemmamiljö. Lycka till💗
Pernilla/Pillan





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se