Sommarlunch med en sötchock som avslutning

 
 
 
 
 
God morgon fredag
 
 
Sent i går kväll kom Filippa hem så nu är vi samlade igen! Nikki försökte verkligen vara uppe och vänta men till slut gav hon upp och gick till sängs. Fillan anlände en stund därefter och smög upp och hann säga några ord innan lilla fröken somnade sött.....Jobbig dag med mycket skoj gör att man sover riktigt gott!
 
 
 
Efter skolavslutningen igår så kom Kamilla, Tilda och min mamma hit på lunch för att fira sommarlovet men även mej och Kamilla då vi inte tidigare hunnit med våra födelsedagar.
Jag bjöd på pastasallad, en caprese, gott bröd och allt avslutades med en riktig söt-chock...!
 
 
En cheesecake med smak av dajm och jordgubbar.... Jag är inte jätteförtjust i sådana riktigt söta "grejjer" men alla andra tok-gillade den så receptet finner du längre ner.
Jag är mer förtjust i lite syrliga smaker men den här kakan var lätt att svänga ihop och det var målet :)
 
 
 
 
 
 
 
Vi dukade och åt inne men efter en stund ställde vi altandörren på vid gavel och flyttade ut för då kom värmen  Underbart är det och jag som är en riktig tröttis om kvällarna var ute på gården och njöt sent igår och fick fotografera en härligt rosa himmel vid 23-tiden, kolla på min insta så får ni se....
 
 
 
 
 
 
Tjejerna som växer så det knakar! man kan även undra vad dom får i sig så deras hår även blivit så långt senaste tiden...?
 
Söt-chock nr 2 är detta i vilket fall!
 
 
 
 
 
Här har vi den där härliga kalori-bomben och känner du för att prova så gör du så här
 
 
300 gram digestivekex
150gram smör
1 burk karameliserad mjölk
1 dubbelDajm
3 dl vispgrädde
massor med jordgubbar
 
Klä insidan av en form med löstagbar kant med plastfolie
Smält smör och mixa kexen i matberedare
Häll smöret i mixern och kör lite till
Tryck ut "degen" i formen och ställ kallt ett par timmar
Vispa grädden och krossa dajmen som du sedan blandar med grädden
Ta ut formen och lossa botten försiktigt
Fyll den med den karamelliserade mjölken, på med dajm-grädden och toppa med alla härliga jordgubbar
 
Servera och ät direkt!
 
 
 
 
Ha en fin fredag
 
 
//PIllan






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se