8 mars , kvinnor och träning

 
 
Att få röra på sig , att få träna och idrotta är en självklarhet för mej och förmodligen även för dej men så har det ju inte alltid varit....!
 
 
 
 
 
 
Ja men självklart ska vi väl fira lite idag på internationella kvinnodagen! En dag att skänka en tanke till våra föregångare som banat väg för oss moderna kvinns, eller hur!
 
 
 
Jag tänker lite extra på hur sent det faktiskt blev ok för kvinnor att sporta och att tävla i idrott! Inte allför länge sedan som vetenskapen började forska i ämnet och man ställde sig frågor som " Är det farligt för kvinnor att idrotta" och "Kan kvinnan skada förmågan att föda barn om hon idrottar för hårt"
 
Chefen för Stockholms stadion, Erik Bergvall, använde sig av följande argument när han försökte avstyra att Sveriges olympiska kommitté skickade kvinnliga friidrottare till OS i Amsterdam 1928 – enligt Bergvall var OS endast för män: ”En olympisk tävlan kräver sannerligen sin man. Varken kvinnans psyke eller fysik är lämpade för sådana tävlingar. Redan den andliga anspänningen är för mycket för hennes nervsystem, men även i rent fysiskt avseende är hon illa rustad för sådana kraftprov.”
 
Damfotbollen kom tex igång först på 1960-talet och VM så sent som 1991!
 
 
Idrottsrörelsen reviderade sin jämställdhetsplan 2005 och det övergripande målet för idrottens jämställdhetsarbete är att kvinnor och män ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter på alla nivåer och inom alla områden.
Ja tack och lov har vi kommit långt inom just träning och idrott och idag är det nog få som ifrågasätter om träning verkligen är bra för tjejer kvinnor och damer!
 
 
 
 
 
 
Visst finns det en fysiologisk skillnad mellan män och kvinnor . Skillnaden i muskelstyrka är klart större i övre delen av kroppen och män har ju mer testosteron(manligt könshormon) och har därför lättare att bygga muskulatur där.
Skillnaden i benen är är cirka 25-30 procent mellan män och kvinnor och i armarna runt 40-60 procent.
 
 
Sedan kanske vi kan skippa i att spekulera i hur det skulle gå om män födde barn.....
Host snörvel host -Jag är så sjuk!! kan knappt rör mej... en klassisk mansförkylning är inte att leka med och inte en förlossning heller!! hi hi hi
 
Skämt och sido jag är tacksam att jag är född nu i modern tid och att jag får bo i Sverige där vi kommit långt inom jämnställdhet i stort och att jag kan utöva min träning utan att bli allt för ifrågasatt!!
 
 
 
 
Kram alla kvinnor där ute
 
//PIllan






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se