Nötfria dadelbollar

 
Finfina ingredienser till finfina godsaker!
 
 
 
 
 
 
Solig ljuvlig söndag
 
Jag startade med en härlig morgonprommis då det fortfarnade var minusgrader och torrt. Hemma igen så tog jag och Nikki och svängde ihop ett gäng med dadelbollar. Vi brukar oftast göra dem med någon typ av nötter (caschew, mandel, hassel) men den här gången blev dom nötfria. kanske någon som inte tål just nötter så kan dessa passa bättre!
 
 
 
 
2 dl havregryn
10 färska dadlar urkärnade
3 msk kokosolja
0.5 dl kokosflingor
1 krm vaniljpulver
1 krm salt
1 msk kakao
1 msk carobpulver (kan uteslutas men ger en fin kolatouch)
2 tsk kallt kaffe
kokos att rulla i
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Släng ner alla ingredienserna i en mixer och kör till en jämn smet
Ställ in bunken i kylskåp i 10 minuter
 
Ta fram och rulla valnöts-stora bollar som du sedan rullar i kokos
Förvara i kylen då håller dem i ca 1 vecka eller i frysen för längre hållbarhet
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dessa bollar med havregryn fick en perfekt konsistens och smak föll oss alla in i smaken, som vanliga chokladbollar
 
 
 
 
 
Nu kallar jobbet på mej så vi ses 
 
 
//PIllan


Det måste jag testa att göra någon gång.

Ser goda ut, brukar också göra med liknande ingredienser.





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se