Bortglömd liten knöl

 
 
 
 
 
Jordärtskockan
 
 
Kanske den är en aning bortglömd men nu ska vi verkligen föra fram den i ljuset för jag älskar verkligen att laga soppa på denna lilla knöl!
Det som kan vara till nackdel är väl att försöka skala den... men det behöver du INTE göra! Köp ekologisk och skölj av dem sedan är det bara att tillaga. Låt ingen näring gå till spillo genom att skala.
 
 
 
Jag är ett stort fan av soppor då det går att tillsätta så mycket nyttigheter och just denna gång tog jag även ett gäng palsternackor i min soppa!
 
 
 
Hacka en gul lök och ett par vitlöksklyftor
Skala ett par palsetrnackor och dela i mindre bitar
Skölj och dela jordärtskockor ca 300 g
 
Fräs detta i smör eller olja
 
Häll över ca 7 dl vatten och en skvätt vitt vin (har du inte hemma så tillsätt citron för syrans skull)
I med ett par buljongtärningar höns eller grönsaks
 
Låt detta puttra tills grönsakerna mjuknar och mixa sedan soppan med stavmixer
Häll på 2-3 dl grädde och låt allt bli varmt, smaka upp med salt och peppar
 
Servera med lite pumpa frön som topping och ett gott bröd!
 
 
 
 
 
Så oansenliga dom är men ack så goda! 
 
Jordärtskocka innehåller mycket kostfiber som kallas inulin. Den kostfibern bryts inte ner av kroppen utan fungerar genom att fylla ut tarmen och sänka GI. Jordärtskockan innehåller precis som andra rotfrukter mycket kalium som är kan hjälpa till att normalisera ett högt blodtryck.
 
 
 
 
 
Upphackat och redo för grytan
 
 
 
 
 
Underbart len och god, en perfekt lunch eller middag som kroppen mår toppen på!
 
 
 
 
 
Nu önskar jag dej en trevlig tisdagskväll
 
 
//PIllan






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se