När vikten är viktigast

 
 
 
Ni som hängt med mej ett tag vet att jag sällan blir särskilt djuplodad i mina inlägg. Oftast är det mest vardagliga ganska triviala ting jag förmedlar men jag vill ju ofta ha en positiv ton och ge en uns av inspiration till er!
 
 
 
Till att börja med så vill jag direkt skriva att jag absolut inte anser mej bättre än någon annan, tycker att någon är sämre för att dom gör si eller så eller vill "skriva någon på näsan" 
Detta är mer av en reflektion och jag vet att det är ett superkänsligt ämne.... Ofta vet "man" vad som är rätt men det är så lätt att hitta andra vägar.....
 
 
Idag ska jag ändå gå liiite djupare i ett ämne som jag tänkt på ganska mycket, vikten!
 
 
Tycker mej märka att vikten är det viktigaste hos gemene man (nu kommer jag generalisera ganska mycket men huvudsaken ni get the point här) Människor i både min närhet och utanför cirkeln är så fokuserade på att nå en viss vikt. Vägen dit verkar ofta inte heller vara det minsta hälsosam.... 
 
Hälsan är helt klart sekundärt här och jag fattar verkligen ingenting?!
 
Att nå sin "drömvikt" leder ibland till ren bantning och ett alldeles för litet kaloriintag eller att man istället proppar kroppen full med proteiner från animaliskt fett (hallå miljön...) eller överäter fett i alla dess former men skippar viktiga kolhydrater, bara dricker färdiga soppor etc etc
 
 
 
 
 
 
Att hålla på och mixtra med kroppens redan finfina ämnesomsättning är inte alls bra! Ofta har man börjat med detta redan i unga år och det är svårt att komma ur.... Varje gång man prova en ny diet läggs det istället till några kilon när man återgår till sin "vanliga kost"
 
 
 
Jag har aldrig haft problem med min vikt men jag har heller ALDRIG ens provat någon diet!
 
Jag har försökt äta det som får mej att må bra, massor med grönt, fisk, vitt kött (rött kött väldigt sällan) frukt, ja sådant som de flesta redan vet ÄR bra för kroppen. Men jag gissar att många vill hitta det snabbaste sättet att bli fit...
 
Hur vore det istället med det bästa sättet att leva hälsosamt, vårda sin kropp istället för att "misshandla" den, att stärka den genom rörelse och bra mat?!
 
Att få leva ett liv i balans
 
 
 
 
 
 
Jag gillar absolut inte att komma med pekpinnar och alla får självklart göra som dom vill!! Men jag kan ibland bli rent förtvivlad att inte fler inser sin kropps värde?!
 
 
 
Den ska förhoppningsvis hålla ett långt liv, alla delar i kroppen från magen, musklerna, hjärtat och hjärnan. Alla organ behöver rätt näring för att funka optimalt, många organ måste motioneras för att orka länge!
 
 
 
Självklart ska man försöka bli av med sin övervikt för det är absolut inte hälsosamt men jag tycker att man ska försöka ändra sin livsstil (om övervikten beror på detta) De allra flesta vill ju leva ett långt liv och förhoppningsvis ett friskt sådant MEN då måste man kanske vara beredd på att ändra en hel del....
 
 
 
 
 
Om jag ska skriva ner mina tips så får det bli så här:
 
Rör på dej varje dag.
Det behöver inte vara nåt avancerat utan prommenad till/från jobbet, några enkla styrkeövningar med kroppsvikt innan sänggående, skön yoga/rörelse men ägna iaf 3 ggr per vecka åt något lite mer fysiskt ansträngande som får pulsen att gå upp!
 
När du börjar röra på dej kommer du känna att aptiten ökar. Var förberedd!
Köp inte ens hem godis och kakor som kan vara lätt att ta till. Bulla istället upp med frukt som står framme och är lätt att ta i farten, hitta ett gott bröd med mycket fibrer som du kan "snacksa", laga mat med mycket grönsaker. Det ger magen vad den vill ha i form av fibrer och vitaminer.
Laga mat på en plåt, alltså rotsaker, grönsaker och kanske en bit lax eller kyckling på samma ugnsplåt, går så lätt att skjutsa in i ugn och sedan ta ut en hel måltid!
 
Ät frukost, lunch och middag plus flera mellanmål så du slipper känna dej sugen! Kroppen får ett jämt flöde av kalorier och energi under dagen och du slipper känna sådan akut hunger
 
 
Nu vet jag att ni redan vet detta.... många kanske lever precis såhär!?
 
Ändå ser jag att tex bloggar som är inriktade på olika dieter är jättestora, man vill veta hur olika influencers har lyckats gå ner i vikt så snabbt, vad är hemligheten??
 
 
Skulle önska att fler bara började vårda sig själva lite snällare ....kroppen vill faktiskt ha mat utan innehållsförteckning, när den känns stel på morgonen så ropar den hjälp mej lite nu är du snäll, rör dej så alla funktioner kan starta upp utan error och magen är supersmart och slår på alla varningssignaler då den tex fått för mycket socker. Tänk efter hur du brukar må då du gjort och ätit riktigt dåliga val
 
Lyssna på din kropp!
 
 
 
Ps alla som känner mej vet även att jag är chipsoman av högre rang och YES jag är väl medveten om att dessa flottiga salt-indränkta skivor inte gör ett dugg nytta för mej.....det kan också vara så att jag får en obotlig sjukdom och kolar vippen om ett par veckor!
 
Men jag vill i alla fall känna att jag försökte ... inte till 100% men kanske 80
 
 
 
Inga pekpinnar bara tankar♥
 
//PIllan
 
 


Jättebra inlägg Pernilla!
/ nouw.com/malinedlund

Svar: Tack!
Pernilla/Pillan





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se