Vinklubben testar frankrike

 
 
 
 
Jamen äntligen fick jag ut och göra något riktigt roligt!
Detta behövde jag i denna annras så jobbiga tid vi lever i
 
 
 
Katarina bjöd till vinklubb och denna gång med vinprovning och franska viner! Jag kan säga att jag mest dricker italienska och spanska så detta var riktigt kul och intressant.
 
Katarina har nog ganska länge drömt om att bli en riktig somelier och går en hel del kurser i ämnet och nu fick hon chansen att "träna" på oss!
 
 Vi fick först en genomgång av de olika vin-distikten och dessa vi jobbade med var Bordeaux, Loire och Bourgogne. Vi fick veta vilka druvor som odlades, vilken typ av viner som producerades och annan information och jordmåner och ägarskap. Väldigt intressant
 
Sedan gick vi sätta oss till bords och där var det framdukat med tre vita viner och tre röda viner.
Numrerade och till varje vin fick vi smårätter serverade. Det var tex toast skagen, skaldjurspate´, parmesanostar, bakad pastej, lammkorv, ädelsotar etc
 
Vi började med att titta, sedan lukta och slutligen smaka. Vi skrev ner våra upplevelser och sedan fick man då äta och smaka igen.
 
Otroligt spännande och att tex bara pressa citron på sin toast skagen gjorde enorm skillnad på vinet!
 
 
När vi kom till dom röda vinerna så kunde jag direkt vid första sippen urskilja att detta var en Merlot-druva då denna druvan är den enda jag inte dricker!
Mina smaklökar slog bakut på en gång...! Har aldrig kunnat med just denna sorten som ju är väldigt sträv och kraftig men till lammkorven blev den ändå lite bättre
 
 
 
 
 
 
Japp vi gick in för temat, det är alltid lite roligare tycker vi!
 
 
 
 
 
Rotade fram en pennkjol, randigt , höga klackar och en basker, chict eller hur ;)
 
 
 
 
Maria, lilla Soya och värdinnan La Chef ~ Katarina
 
 
 
 
 
 
 
Många glas blev det......
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi avslutade med ett dessertvin som vi provade både med en ädelost, hallon och choklad med apelsin-smak.
Kan säga att tillsammans med osten var detta ett halleluja-moment!! Så gott med dessertviner och alldeles för sällan jag dricker sådana! Får bli ändring på detta!
 
 
 
Stort tack mina fina vänner för en riktigt trevlig och välbehövlig afton
 
 
 
//PIllan






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se