Nya och gamla favoriter



God morgon lördag!
 
Som vanligt är jag uppe helt ensam men jag lyckades sova till 05.45 iaf..... annars vaknar jag nästan alltid strax före 05! Galet men sån är jag
 
 
Skönt nu att sitta här med sin kopp kaffe och titta sig runt på myset som börjar växa fram.
Jag ägnade nästan hela min lediga dag igår med städ och advents-pynt. Helt slut på kvällen ...eller kvällen vid klockan 17 är jag typ redo för sängen nu i detta mörker!
Galet mörkt!
 
Men nu är stjärnor, stakar och granar ute på plats och sprider ett mysigt ljus, älskart!
 
 
Träning och hudvård , toppar nog mina intressen och det vet ni nog vid det här laget.
Idag blir det tips på några nya och gamla favoriter här hos mej.
 
Min hud börjar verkligen att åldras nu och tappa sin elasticitet, speciellt på halsen och bröstet märks det!  Huden blir liksom slapp och spänsten försvnner.
Detta är ju tyvärr helt normalt med åldern men att pyssla om huden lite extra och tänka på vad man äter osv kan ändå hjälpa dig att bromsa processen. Om inte annat för välbefinnandet... älskar nya krämer och masker och att få stå framför badrumsspegeln och testa och fixa!!
 
 
 
 
 
 
En riktig lyxprodukt (ganska dyr ) men en absolut storfavorit hos mej är Dermaceutic KCEUTIC! Använder den varje dag med spf 50  ( det skulle någon talat om när jag var 20 år.....) 
Jag vet ju att mitt långvariga solande i yngre år har satt sina spår på min hud, helt klart och nu får jag leva med mina synder!
 
Därför är jag extra noga med spf nu och denna är min favorit!
Reagerade först på doften... den påminner om nåt smink jag hade som ung men jag kan inte lokalisera i hjärnan vad det är. Litet minus för just doften... Många tycker nog att den lite sega/tröga konsistensen kan vara svår men jag älskar den. Som ni ser är den också lite färgad.
 
 K Ceutic är rik på aktiva ingredienser som reparerar, fuktar, lugnar och skyddar huden. Krämen hjälper även till att påskynda återhämtningen efter exempelvis hudpeeling eller estetiska behandlingar.Krämen innehåller en kombination av ingredienser som hjälper till att reparera (glykoprotein och hyaluronsyra), återfukta (sheasmör), skydda (vitamin E och SPF 50) och lugna (K Complex).
Den ger också ett komplett solskydd
 
.
 
 
 
 
Olja har jag börjat med nu när kylan kommer och denna från ACOs eget sortiment är både prisvärd och härlig!
Renewig face oil känns återfuktande och framförallt väldigt len på huden. Den innehåller oljor från ängskrasse och raps, samt Q10 och vitamin E.   
 
Jag tar den ofta på kvällen tillsammans med en nattkräm men den är även toppen att blanda i en droppe i din dagkräm nu under torra vintern!
 
 
På den översta bilden ser ni också en av mina budgetalternativ när det kommer till nattkräm. Fast såklart kan inte huden veta om det är natt eller dag men man kan jobba lite mer och med andra ingredienser under natten då man ändå inte har smink och sådant över.
 
Jag använder ofta mildare syror på natten och här har ni en budget kräm med lite exfolierande ingredienser.
 
Rebalancing Night Balm är en vårdande nattkräm som bekämpar orenheter, balanserar huden och motverkar fina linjer.  EXFOLIERANDE ENZYM tar bort döda hudceller och ger en naturlig lyster. hyaluronsyra binder fukt och förbättrar hudens elasticitet. 
Jag har bara använt den ett kortare tag men jag är redan förtjust! Vaknar med en återfuktad känsla som jag gillar, ogillar när jag vaknar och känner mej sträv/stram i huden....
 
 
 
 
 
En liten liten rackare och lite mer åt lyxhållet då tuben kostar en del... MEN det är lite magi på tub!
10% Azelaic Acid från favoriten Paulas choce
 
Denna multifunktionella gel-creme är speciellt utvecklad för att tackla envisa hudproblem - såsom hyperpigmenteringar, en ojämn hudtextur och acneärr.
10% Azelaic Booster innehåller en kraftfull blandning av azelainsyra, salicylsyra, adenosine  och lugnande ingredienser som samverkar för att ge en jämnare, klarare och mer hälsosam hud. Huvudingrediensen azelainsyra är en multifuntionell ingrediens som verkar anti-inflammatoriskt, milt exfolierande och anti-bakteriellt . 
 
Den är för mej verkligen värd sitt pris och funkar så fint mot gamla ärr och ojämnheter!

 

 
 
 
 
Långt ifrån perfekt hud och jag lider ju av Rosacea som både gett fula ärr specellt runt hakan men också väldigt många ytliga blodkärl. Rosacea är inget man kan bota men man får försöka hitta sin väg i hudvård och kost för att försöka dämpa och lugna huden som ofta är väldigt rekativ.
 
Här ser ni också hur mycket elasticitet som släpt på hals och bröst, tydliga djupa rynkor.
Sånt här ytligt vet vi ju egentligen kanske inte har så stor betydelse ....i det långa loppet...men...
 
 Jag gillar att leva med min ålder och hitta nya metoder för att vara mitt bästa jag just nu. Det gäller min hälsa i stort, man måste verkligen anpassa sig efter ålder och nya förutsättningar.
 
 
 
 
Nu har ni i alla fall fått några tips och kanske ni kan göra nåt "kap" i helgen med alla rabatter som finns just nu!
 
 
Trevlig adventshelg på er
 
//PIllan






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se