Så god kaka!



Jättegod kladdkaka som jag serverade på min födelsedag!
Hade hallon och blåbär som tillbehör också

KLADDKAKA med Dajmgrädde

200 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 krm salt


2,5 dl vispgrädde
1,5 msk kakao
1,5 msk florsocker
2 förp dubbeldajm


1) Smörj en rund bakform med löstagbar kant, cirka 22 centimeter
i diameter.
2) Smält smöret till kakan i en bunke i mikron eller i en kastrull på spisen. Bryt ner chokladen i mindre bitar och smält försiktigt.
3) Blanda till en jämn smet och låt svalna lite.
4) Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och rör ner chokladsmeten.
5) Blanda mjöl och salt, rör ner i smeten och rör till en jämn massa.
6) Häll smeten i formen och grädda kladdkakan i nedre delen av ugnen i 200 grader i 14–15 minuter. Låt svalna helt, kladdkakan kan gärna stå i kylen
över natten.

Daimgrädde:
1) Lossa kladdkakan ur formen.
2) Vispa grädden fluffig men inte för hård tillsammans med kakao och florsocker.
3) Krossa daimen grovt och vänd ner det mesta i grädden.
4) Bred grädden ovanpå kladdkakan och dekorera med krossad daim.



Nikki vill gärna ta för sig av allt men i slutändan får jag ändå plocka fram en glass ;)


Baka och njut!!

//PIllan


Tackar tackar!

Grattis i efterskott Pillan! Den där kladdkakan såg ju inte helt fel ut. Jag har förresten testat Baby Foot och jag tycker det funkade bra, man får väl sova i sockar någon natt efter bara för fötterna "fjällar" en del :-)

Den såg verkligen delikat ut!

gud vad gott det ser ut!





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se