En lugn mage

 
 
 
Sjukdomen IBS Irritable Bowel Syndrome är en irriterad tarm kanske en "mjölkmage" en stressmage eller/och en ballongmage.
Tarmmotoriken är störd så att magen jobbar för fort eller för långsamt och ger upphov till diverse obehagliga problem
Jag har själv denna sjukdom men har på senare år lyckats väldigt bra med att hålla min mage i balans.
 
 
Det är väldigt svårt att ge konkreta råd kring kosten när man är drabbad för de allra flesta tål lite olika saker....
Själv mår jag allra bäst om jag undviken rent vitt mjöl och socker!! 
Jag äter i perioder "goda bakterier" i form av Pro Mage (probiotika) som jag köper på apotek eller i hälsokosten.
 
 
Kvinnor är överrepresenterade bärare av sjukdomen och den kallas därför ibland "duktig-flicka-syndromet" på grund av att det oftare drabbar högpresterande kvinnor med högt ställda krav å sig själva och ett stort kontrollbehov!
Därför är en del av behandlingen även fokuserad vid stresshantering, avspänning och andning.
 
 
 
Toppenbra böcker som med sina recept hjälper till att få magen under kontroll är dessa två
Lugn mage med God Mat av Sofia Antonsson och uppföljaren Mer lugn mage
Massor med tips på maträtter för både frukost, lunch, middag och även till diverse bakverk!
 
Boken ges ut på Lava förlag och finns bland annat här hos Bokus
 
 
 
 
 
 
Här serverar jag en glutenfri pasta med kallrökt lax, brytbönor och spenat. En rätt precis i min smak och som inte påverkar min mage att bli svullen och öm...!
Har många spännande maträtter att prova nu framöver :)
 
 
 
Hej på er
 
Lillördagen är här och jag har en härlig Vinklubb att se fram emot ikväll!!
Så himla trevligt med ett avbrott i vardagen och umgänge med mina fina vänninor. Jag behöver piggas upp och ta ett glas vin med tanke på att termometern visade 6 grader i morse...
Inte OK så här i juli månad :/
Baddräkten åker med i väskan för värdinnan har nämligen ett uppvärmt bad så kanske det blir ett dopp efter middagen ...
Kameran följer också med så jag uppdaterar er i morgon och du håll tummen att jag vinner ikväll !!
 
 
//PIllan
 


Min man har IBS så den där boken ska jag ta å kolla upp! Tack för ytterligare ett bra tips!!
Hoppas du får en härlig lilllördag!





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se