Citron/Vanilj Bollar & Lite tankar om hälsa

 
 
Undrar just hur många såna här burkar som går åt hemma hos oss per år...?!
 
 
Bara godsaker på min skärbräda redo att slängas ner i mixern för att förvandlas till goda fräscha "bollar" 
 
 
 
 
Små citroner gula...och ekologiska såklart! 
 
 
Rulla rulla liten bulla! Blanda kokos med lite citronzest till denna variant!
 
 
 
God morgon
Idag tror jag det är stor chans att den härliga solen visar sig! De har nämligen både lovat det på vädret och det var minus-grader under natten så jag tror på en strålande mars-dag!
 
Har receptat er nyttiga bollar tidigare men nu kommer en liten uppdaterad variant med fräschör av citrus :)
 
Ta ett par nävar chasew-nötter (typ 2,5 dl)
6 st urkärnade dadlar
6 st torkade aprikoser
1 tsk kokosolja
1/2 tsk vaniljpulver
 
Ner i mixern och pressa över en halv citron
Kör till en slät massa
Forma bollar och rulla i kokos med lite citronzest
Du kan behöva ställa smeten i kylen ett tag om "smeten" är lös!
Förvara bollarna i frysen
 
Ni som följt mej här på bloggen genom åren eller känner mej privat vet att jag brinner för träning och hälsa! Jag försöker peppa människor i min närhet och vara behjälplig då jag får frågor om dessa ämnen.
Jag anser mej inte själv som extrem alls och tycker självklart att alla gör som dom själva vill!
 
Jag tycker däremot att det är bra att hälsotänket kommit mer och mer i media och att det går åt rätt håll då det gäller artiklar om typ bantning osv. Verkar som sådant mer och mer tunnas ut....?!
Men däremot vill ju människan i allmänhet ha qvick-fixes och snabba dieter men som sagt jag tycker mej skönja ett allt mer utbrett hälsotänk.
Kan däremot förstå att många människor även kan bli lite stressade över denna hälso-trend som växer sig stark men som sagt alla har ett eget val!
 
Läste dock ett väldigt intressant blogginlägg hos Annika Sjöö (läs gärna)
Jag håller med henne att om man/jag vill äta hälsosamt och träna lite mer än medelsvensson så kan det många gånger bli ifrågasatt... Men om nån äter ett par bullar till kaffet på jobbet blir det sällan några funderingar....
Att leva "syndigt" är mer accepterat än att vilja vara mer hälsosam?!
Min egen teori är att det grundar sig i ett dåligt samvete över att personen som påpekar ej själv "tar sig i kragen"... Men detta är min rent allmänna teori!
Kommentera gärna , kul att höra olika åsikter i detta "heta " ämne :)
 
//PIllan


Men gud så gott de där lät. Måste testa att göra :D Kram

Vi har nog samma synsätt när det gäller detta med hälsa och träning känns det som :-) Och det där bollarna såg ju supersmarriga ut!

KRAM

Ja men jag håller med dig helt. Det är ju sällan någon som ifrågasätter när någon äter onyttigt - inte ens om den personer skulle behöva hjälp. Då är man elak. Men att komma med undertoner och gliringar om att man vill leva nyttigt är mer vanligt som jag upplever det.

-Ja men liiiiite måste man ju unna sig... heter det ofta.
Jo men under en period när man vill gå ner i vikt, så kan man inte unna sig så himla mycket. Ngn klok person sa att det är ungefär som att om man har vandrat en lång lång väg, så "unnar man sig" att ta bilen tillbaka halva vägen för att sedan behöva vandra tillbaka igen.

Det är trist att man inte kan få leva nyttigt och ändra sina vanor utan att behöva brottas med kommentarer, Det är jobbigt som det är. Jag har börjat med vita lögner i vissa sällskap bara för att jag inte orkar tjafsa. Trist men sant!

Såååå dina nyttiga bullar och träningspepp ger massor av energi och inspiration åt mig i alla fall!

Kram och oj vad långt detta blev!
Malin

Mums dessa bollar ska jag se till att göra till helgen 😋helt rätt tänkt ang träning o hälsa det blir ett jädrans liv om man vill välja att leva ett hälsosamt liv och folk fråga ofta hur länge man ska avstå från allt onyttigt? Tycker det är grymt imponerande med människor som har valt en ny livsstil till den nyttigare för de mår så mkt bättre .kramar

Allt gott man hittar hos er bloggare, alltså. Från Roomdeco - glass med lakritssirap och så hit. Jag vill ha allt!! Mata mig...:)

Ja jisses det här är något jag skulle kunna skriva en hel roman om, vikt, ny livsstil, äta hälsosammare osv och folks eviga synpunkter om detta. Jag har fött höra många inte så roliga kommentarer genom åren och skulle jag prata om vikt osv då blir det nästan lynchstämning. Jag som är såå smal (enligt andra) ska bara vara nöjd o glad o helst inte ha några synpunkter om detta Jag brinner också för ett hälsosammare liv, bantning är ett ord jag avskyr och någon quickfix diet har jag aldrig trott på. Att först vara motiverad, sen börja sakta men säkert ändra sina matvanor och låta det ta tid att hitta ny rutiner i matlagningen. När de nya matvanorna börjar kännas ok, då tar man tag i träningen, lugnt o fint i början o sen öka på. Min personliga åsikt är att folk tyvärr börjar med allt på en och samma gång. Att bryta o förändra en invand vana är svårt och då ta tag i allt med en gång, tror jag är väldigt svårt att orka med. Att förändra en sak, låta det ta tid och känna att man mår bra, att det händer något med kroppen o knoppen för den delen, det är den största vinsten att gå vidare o bryta ytterligare ett ohälsosamt mönster. Oj vad långt det här blev o jag skulle kunna skrina sååå mycket mer...... I alla fall dina hälsosamma bollar ser gudagoda ut och så önskar jag dig en mysig fredag. Kramisar Tina





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se