Våran träningsvecka

 
 
 
 
 
Hej bloggvänner
 
 
Idag tänkte jag att ni ska få ta del av hur vecka nr 1 har sett ut i vårat tränings-schema. Ja nu har vi ju fått modifiera om en hel del pga Filippa stukning... Vi hade ju tänkt utföra samtliga konditions-pass med utomhus-löpning men i stället har jag använt löpbandet och Filippa har kört sin kondition i staknings-maskinen. Den är INTE rolig kan jag lova... mjölksyra överarmar, liksom...!!
 
 
 
 
Konditionsdelen behöver en liten förklaring av några termer så att ni ska få hela "greppet"
 
 
 
A1 = Här jobbar du i ca 60-75% av maxpuls alltså lugn distansträning. Den här typen av träning använder man för att bygga upp kroppen och "orka med" att köra den andra träningen på ett bra sätt
 
A2 = 75-85% av din maxpuls. Ett något mer anstängande än A1 och ej prattempo!
 
A3 =  85-95% av maxpuls -Tröskelintervaller. Här får du verkligen använda den centrala kapaciteten, hjärta och lungor och dess förmåga att förse resten av kroppen med syre och energi! Du jobbar även med A3 för att flytta din mjölksyratröskel 
A3 tränas oftast i intervaller mellan 3-10 minuter, men kan köras i allt från 15 sek ända upp till 20 min långa intervaller.
 
 
 
För att räkna ut din maxpuls kan du ta 220 - din ålder
 
 
 
 
 
 
Vecka 1
 
 
Må -  Kondition löpning A1 i 1 timma
 
Ti  - Styrka helkropp grundstyrka. Här kör vi ett program med 9 övningar som tex knäböj,enbens marklyft, bänkpress hantelrodd, alltså stora muskelgrupper!
 
On  - Kondition löpning A3 med långa intervaller + Bålpass. Bålpasset är 9 övningar med tex kombinerade plankor, liggande benlyft och båten
 
To  - Styrka helkropp grundstyrka
 
Fr  - VILA
 
Lö  - Kondition löpning A2 i kuperad terräng, 45 min + Bålpass
 
Sö  - VILA
 
 
Ja så här ser första veckans träningsupplägg ut och nu har vi nått fram till söndag med vila....
Vecka 1 har fokus på grundstyrka+ kondition med långa intervaller.
Nästa vecka blir det lite annat upplägg och det får ni ta del av nästa helg tänkte jag!
 
 
 
 
 
Lilla hoppitossan är såklart också med då vi kör i gymmet! Men då vi inom kort (hoppas vi) ska förlägga konditionsdelen utomhus får hon stanna hemma, gissar att protesterna inte kommer utebli... :/
 
 
 
 
 
 
 
Work those abs...work it, work it... ha ha ha!
 
 
 
 
 
Ja men då har ni lite att bita i, om ni vill hänga på! Jag tycker att första veckan har gått bra, ja om vi bortser från skadan då...!
 
 
//PIllan


Shit vad grymt! Keep it up =) kram





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se