Mums va gott, #eatandgrow !

 
Fläskfile så mör att den nästan föll isär....
 
 
Alltså den här rätten har jag definitivt inte lagat för sista gången! Så himla god, jag typ slickade tallriken... :)
 
Fläskfilégryta
 
  • 500 g fläskfilé
  • 1 msk soya
  • 1 st röd chili
  • 1 hel purjolök
  • 2 dl grädde
  • 1 dl chilisås
  • 2 dl vatten
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1/2 msk sambal oelek
  • riven ost
  1. Börja med att hacka upp pujolöken. Skär upp fläskfilé i strimlor. Hacka chilin fint, om ni vill ha det lite extra starkt hackar ni med kärnorna också annars plocka bort dem.
  2. Stek fläskfilé i lite smör så de får en fin yta.
  3. Lägg i purjolök och chili och låt de fräsa med tills de är mjuka.
  4. Blanda ner vatten, soya och buljongtäning och koka ett par minuter tills tärningen löst upp sig. Häll därefter i chilisås, grädde, och sambal oelek.
  5. Koka i ca fem minuter tills såsen  tjocknat lite. Smaka av med salt, peppar och eventuellt mer av sambal  oelek om ni vill ha mer styrka. Häll över grytan i en ugnsfast form Strö över riven ost av valfri sort och gratinera i ugn på 225 grader tills osten har fått fin färg, ca 20 min.   

          Servera med mycket sallad, lite nachos och eventuellt med ris eller pasta! Yummie!!

 
 
 
Då har vi betat av halva arbetsveckan och jag längtar till fredag då jag får en välbehövlig längre ledighet.
A har åkt på fjällresa så det är jag och tjejerna hemma. Vi tar hjälp av min mamma idag då jag jobbar kväll.
Nikki har ju sin träning på onsdagar och den vill hon inte missa ;)
Själv har jag en vilodag från träning idag och siktar på ett svettigt pass i morgon förmiddag! Vila och äta är också en viktig del i "kroppsarbetet" !!
 
Hörrni lova att testa denna fläskfilégrytan, kanske redan nu i helgen! SÅ. HIMLA. GOD.
 
//PIllan
 


Mums vad gott det ser ut, blir ju hungrig ;)
Tack för receptet, måste jag prova.
Fin kväll till dig.
Kram Pia

Tackar för recept, ser gott ut det där. Kram Suss

Recept sparat!! Lät ju hur gott som helst!





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se