Sista versen

Ja nu sjunger min semester på sista versen!

På måndag börjar jag jobba igen efter fem långa sköna veckors ledighet. Dock har vädret varit under all kritik och bilden ovan är ett av få badtillfällen under semestern!

Juni var sommaren i år!

Idag har jag lyxat till det med både frissan och thai-massage. Passade perfekt då regnet har öst ner idag....

I morgon drar vi iväg på en sista tripp tillsammans och det blir fjällen för två dagars golftävling. Filippa hänger med och är med Nikki.
Man spelar både fredag och lördag och sammanlagda resultatet räknas. I morgon på Klövsjö gk och lördag Hede (där jag aldrig spelat) alltid lite klurigt att komma till en ny bana! men jag ser det som en skön dag med många steg på räknaren helt enkelt!

Ha en fin helg på er

I mina krukor

Ensam uppe med tuppen , en kopp kaffe och regnet fullkomligt öser ner!

Vi var hos vänner och åt surströmming i går kväll och kom hem senare än vad jag brukar vara uppe...tänkte att i morgon ska jag sova ut!
Men nej då 06.30 då var jag klarvaken och magen ropade på kaffe

Ganska skönt att vara uppe själv också, det är alldeles tyst och jag ska fortsätta läsa min bok strax.

Ja ni det här med blommor ute i krukor har jag dragit ned på ganska mycket faktiskt. Minns när jag var yngre så hade jag massor med blommor.....
Jag tänkte bara visa mina favoriter i år som jag snabbt knipsade av några foton på!

På den översta bilden har jag riktigt knall-orange dahlia med flerfärgad million bell och lila steppsalvia. Dessa har jag i två höga vita krukor men bilden ljuger lite då färgerna här är mer dämpade... I verkligheten är färgerna skarpare.

Här är skönheten jag fick med mej i lördagens race, en ståtlig trädgårdshortensia i en färg jag inte sett tidigare.

Så vacker!

Har provat att plantera ner sådana stora tidigare i rabatten och lyckades ett år men andra inte.
Jag gör ett nytt försök med denna!

Här hörrni har ni ett riktigt praktexemlar som jag är väldigt förtjust i, ja krukan också!
Denna Rönnspirea fick jag av mina föräldrar i födelsedagspresent och då var den inte alls stor. Mamma hade beställt den från ZETAs trädgård och den ska tydligen gå bra att förvara i jordkällaren över vintern! Den trivs utmärkt och växer som bara den!

I eftermiddag ska jag gå en golfrunda och enligt prognosen ska regnet göra uppehåll, det hoppas jag verkligen stämmer!

Ha en fin dag

Tjejerna på middag

I går kväll hade Nikki sina tjejer över på middag.
Eftersom hennes födelsedag inföll mitt i golf-veckan så delade vi upp firandet i år.

De var sex stycken yr-hönor som babblade och kacklade så jag vet inte vad?!
A:s kommentar -Det är tjejer, ni låter sådär... ;)
Men roligt verkade dem ha och det är väl huvudsaken.

Det skulle enligt önskemål bjudas på pizza-slice, Nuggets och Pommes och såklart MAX green & Garlic sås som är Nikkis favorit!

Her wish is my command!

Efter middag blev det kurragömma, akrobatik och studsmatta och sedan kladdkaka med grädde och jordgubbar.

Spralliga tjejer!

Det serverades "bubbel" till middagen

Dom här fem har hållit ihop sedan bebis-tiden!
Moa, Ellie, Nikki, Nelly & Edit
Födda 2010

Tänk om 10 år till är dom 20...... ?!

Golfveckan över & vinsten hämtad

Söndag och jag vaknar med en riktigt sliten kropp!

När man gått en mil per dag och slagit hundratals slag under en veckas tid så har man rätt att vara lite mör.... ;)
Men som grädde på moset så fick vi våran vinst från torsdagens tävling i går eftermiddag!

Efter avslutad golfrunda igår som var en extremt svår 4 manna Irish Rumble där vi inte hade det minsta med toppstriden att göra så träffades jag och Bosse med familjer nere på ICA Torpeden i Fränsta.

Vi fick race:a en och en och hade alltså 60 sekunder på oss att fylla varsin kundvagn och när tiden var slut skulle man ha lagt handen på kassa-bandet!

Det var extremt stressigt men KUL!!

Bosse började och han satsade nästan allt vid köttet! Där plockade han nog i allt han såg men man fick bara ta en grej med samma streckkod.
Han la i alla fall sin hand på bandet exakt på sekunder då klockan ringde!!
Väldigt bra jobbat och han fick ihop 4000kr!!

Sedan var det min tur och jag hade en planerad "rutt" med specifika grejjer som jag skulle ta!
Etersom jag är mer av en fisk älskare så blev det mycket just där med räkor, hummer, musslor, lax, torskrygg etc men även mycket olika skinkor, ost, kyckling och nötfärs.

Fick även med en digital stektermometer som jag saknade, en sådan myggdödare som tar upp till 20 kwm, flera olika tvättmedel, termos, kronljus, proteinpulver (Filippas beställning;) vitaminer mycket hygien rafsade jag åt mej vid slutet...bara plockade tandkrämer, dusch, hudkrämer, hand etc OCH en jätte-hortensia som jag är så glad för !
3300kr , vilken vinst va?!!

Alltså detta var nog den bästa vinsten jag någosin vunnit och så himla roligt!
Ni kan ju tänka er om man hade vunnit som ett par som lever ihop vad mycket man hade kunnat fått då man kunnat riktat in sig på olika saker!
Jag och Bosse ville ju båda ha hummer och myggskydd...hahaha!

I eftermiddag ska några av Nikkis närmaste tjejer komma för firande så nu måste jag försöka få ihop det här eftersatta huset idag!

Nikki 10 år

Äntligen hinner jag kika in och uppdatera igen!

Som sagt golfveckan är i full gång och det tar liksom den mesta av tiden och energin just nu men i tisdags firade vi självklart Nikki hela dagen då hon fyllde 10 år!

Startade morgonen med favoritfrukost och Filippa kom såklart också hit.
Paket-öppning och väldigt nöjd tjej. Mycket pengar har hon önskat för att köpa ny mobil... ;)

Direkt efter frukost åkte vi till Mid Camp adventure som är en klätter/äventyrs-pakt utomhus. Då vädret inte var det bästa... (underdrift) så var det åtminstone lite folk i klätterbanan.
Så där kunde man verkligen få klättra fritt utan att vänta osv

Nikki var verkligen jättemodig och klättrade alla banor utom den svarta men som avslutning ville hon åka den längsta zip-linen på 350 meter ovanför vattnet och då måste man klättra upp i svarta banan....20 meter rakt upp och sedan balansera på en smal stock där uppe!!!!
Oh my god men det gjorde hon i alla fall och sedan kom hon farande över vattnet! (man sitter fast i en säkerheltlina/sele hela tiden)

Det var en toppen-grej att aktivera sig med  tyckte Nikki och hennes kompis!

Av Filippa fick Nikki en gymnastik-matta som hon önskat.
Nikki gillar att hjula, stå på händer etc så den passar perfekt!

Senare på kvällen kom det lite gäster över och gratulerade.
Mormor och morfar såklart, Hans våran ö-gäst, Filippas pappa Per och Kamilla plus Tilda.

Det mumsades frukt och favorit-glassen tillsammans med lite bullar och chokladbollar, allt enligt Nikkis önskan!

På söndag ska Nikkis ha en middag för sina tjej-kompisar så än är kalasandet inte slut ;)

Busigaste Tilda och Nikki!

Något som var riktigt roligt igår var annars att jag gick och vann tävlingen!
Inte tillsammans med A utan med kompisen Bosse. Vi var extremt nära att vinna samma tävling för ett par år sedan men slutade då tvåa så i gjorde ett nytt försök igår. Och tamejtusan, det lyckades!!

Vet ni vad vi vann...?!
På lördag ska man stänga av en ICA-butik och då ska vi två på 60 sekunder fylla varsina kundvagnar med så mycket vi bara hinner och det får vi!!
Ha ha visst är det en rolig vinst! Jag kommer bli helt stressad och komma ut med en gurka och en chips-påse ;)

Idag tävlar jag med A igen!

Nu laddar vi om

Hemma igen efter  några härliga dagar uppe i fjällvarlden!

Här på bilden har vi precis tagit oss upp på en hög topp och njuter av den milslånga utsikten.
Mitt emellan oss på bilden ser man backarna på Vemdalsskalet!
Vi åkte till Orren och därifrån behöver man bara gå 200 meter så är man direkt ovanför trädgränsen och ute på fjället. Superfina leder och perfekt då man har barn med. Vädret var också jättebra men där på toppen blåste det rejält

Nu är vi alltså hemma igen och laddar om för golfvecka och födelsedag!!
Förhoppningsvis en riktigt rolig vecka med andra ord....det enda som är trist är ju att vädret ser ut att bli riktigt dåligt... buhuuu men jag ska försöka vara liiite positiv iaf!

//PIllan

Fettejåfallet, svarta pisten och kvällsfiske

Idag har vi verkligen haft en aktiv dag.
Efter lite sen frukost begav vi oss på en liten vandring upp till Fettejåfallet som ligger en bit från Klövsjö. Vi var dock inte ensamma för jösses vad mycket folk det är just nu i fjällvärlden?! Det var som att gå på Drottninggatan på vägen upp ;)  (överdriver bara liiite)

Men en mysig tur med först bred och fin stig som på slutet innan man når själva fallet förvandlas till lite mer hålla balansen och ta sig fram över stock och sten. Men väl värt för ett riktigt mäktigt fall. Där slog vi oss ned för att inta matsäcken.

På vägen hem bestämde jag mig för att gå lite till, uppför..... Katrinabackens svarta backe!
Det var riktigt svettigt kan jag lova och vaderna var stenhårda, hjärtat slog vilt och svetten rann! men det var bara att sätta ena foten framför den andra och kliva på, inte titta alltför mycket uppåt utan fokusera vart jag satte ner fötterna.
Ibland var det så brant så jag nästan fickk gå i sidled uppåt...

Nikki är jätteduktig att gå och "pinnar på" i ett högt tempo!  Mammas tjej där allt

Nu på kvällen drog vi iväg på en liten fisketur. Jag och Nikki tittade mest på då A försökte fånga de stora firrarna.
Eller jag hade mest Björnfrossa hela turen....! Har blivit så de senaste åren, vet inte vad jag skulle göra om det kom en brun stor nalle!??

I morgon planerar vi för en ny tur och då upp på fjället!

Ha det så bra

Vi kikar in

Ja idag kikar vi in i Nikkis nya rum som precis blivit inflyttat!

Det blir jättebra även om det saknas en del härinne fortfarande.
Ett skrivbord och lite tavlor men som sagt damen är nöjd. Lite mer tweenie-rum med sminkbord och kläder som hänger framme. Borta är allt "plotter" med leksaker och hemsnickrade grejjor ;) he he...mamman också nöjd över just den saken!

Jag har försökt att få nån ordning på övervåningen mest hela dagen men det måste investeras i några fler saker innan det blir riktigt bra.
I Nikkis gamla rum tänker jag mej ha min dator så det behövs också ett nytt bord dit. Satt upp lite tavlor och fixat med garderober... men än är det som sagt inte slut!

Får ta tag idetta framöver för i morgon styr vi kosan mot fjällen!

Sminkbordet är riktigt gamalt och stod här i huset då mina farföräldrar bodde här.
Det har bara fått lite ny färg på sig! Kul att kunna återanvända sådant!

Vi ses i från Vemdalen hörrni

Tre kvar

Kan vara världens sämsta bloggare just nu....

Men så där är det på sommaren, tiden finns inte riktigt. Trots att vädret "suger" så har jag ändå massor att göra. Vi håller för fullt på med renoveringen av Nikkis nya rum , just nu håller vi på att måla golvet. Sedan ska det vara klart att börja flytta in och fixa med det, kul!

Igår var jag och A uppe i Klövsjö och spelade en par-tävling, golf. Det gick hyffsat men vi sjabblade bort oss på de två sista hålen och slutade på nionde plats....Men vi hade skoj ändå även om rundan tog en evighet.... Tre par per boll och scramble drog verkligen ut på tiden!

Nikki stackarn har fått fulla kroppen med vattenloppor!
Hon håller på att bli galen av allt kliande plus att hon dras med några andra utslag som jag börjar misstänka är svinkoppor! Vårdcentralen skulle ringa upp senare idag. Har skött om utslagen och tvättat i över en vecka och några har blivit mycket bättre men ett riktigt fult sitter under näsan och det är väldigt svårt att "plåstra in" då hon inte kan andas....

Alltid är det nåt hörrni!

Jag har i alla fall tre veckor kvar av semestern och vi har mycket inbokat att se fram emot

Lev väl

Top 3

Hej vänner

Jag är inne på min andra semester-vecka och det trista vädret vill inte sluta.... nu börjar jag bli rejält less! Men det har absolut fått mej att göra massor med "nyttigheter" inomhus men hur kul är det att städa och rensa i två veckor?!

Idag ska det börjas tapetseras på Nikkis nya rum men då flyr jag fältet för detta är inget jag bemästrar.... Vi var iväg igår för lite inköp bla ett nytt skrivbord, men det var såklart slut... så pju måste nog tillbaks en vända till framöver.

Istället för att hjälpa till hemma ska jag istället gå en runda golf med Carina och det ser jag fram emot! Skönt att få ut i friska luften några timmar och surra med vänninan!
Vi ska även ta en lunch på verandan innan start.

Måste dock klä mej som om det vore tidig maj.... iskalla vindar MEN sol idag, alltid något!

Men hörrni...den här glassen OMG jag är besatt!!
Inte så jag äter den varje dag (det är liksom inte jag ;) men den är magisk!

Häager Dazs Salty Caramel, lägg det på minnet! Den är som glass blandad med knäck och med nån liten crunchy bit i, alltså ljuvlig!
Denna springer rakt in på min top tre över glassar

Toppar listan gör som vanligt riktigt italiensk kokos-glass följt av pistage men sedan hittar ni denna!

Ha nu en riktigt fin torsdag

En ny vecka serveras

God morgon till en helt ny vecka

Har ni precis gått på semester eller väntar ni ett tag till?
Jag har min andra vecka nu men tyvärr är inte vädret riktigt med mej.... Inte någonstans i landet verkar det som?!

Trist men bara att acceptera.
Jag försöker ta tag i nån "surdeg" här hemma varje dag så blir det inte så mycket på en och samma gång. Rätt skönt faktiskt
Idag ska jag börja plocka ut från Filippas gamla rum så vi kan börja måla och så småningom tapetsera . Nikki har valt tapet och det blev en helt grå faktiskt....
Hon är liksom lite tweenie nu och vill ha "stortjejsrum" såklart!

Annars så tror jag faktiiskt att det är vädrets fel att jag känner mej trött och slut...lågtrycket har liksom slagit ner i skallen på mej!?
Det går bra så länge jag håller igång och gör något men så fort jag sätter mej vill jag aldrig mer resa mej, bara ligga ner och sova!?

Igår tvingade jag och Filippa oss till gymmet, vi var båda trötta men fick ihop några övningar till slut. Idag har vi bestämt ett helt pass vi ska köra och det är grymt, har kört det tidigare... bara att samla ihop sig och bita i det sura!
Kommer vara värt efteråt, det är det alltid ;)

Nu blir det kaffe och jordgubbs-smoothie till frukost, mmmm!

Favorit i repris

Söndag

Ja dagarna tuffar på så här i semester-tider och igår var en härlig och rolig dag!

Startade redan tidigt på morgonen med att "skrämma upp" Matilda och Carola för en golf-runda. Dom gillar annars att sova på morgonen och det gör ju inte jag... ;)
Men dom var på G och Carola agerade caddie hela rundan med golfbil fylld med diverse godsaker! Toppen

Det var dock väldigt trångt på banan och stopp på varje hål.... men det gjorde inte så mycket för vi hade ingen tid att passa och vi fick en rolig dag tillsammans.

På kvällen bjöd jag även över dem på en favorit nämligen vietnamesiska vårrullar, alltså detta är SÅ gott!
Roligt också att få plocka och fixa med sin egen mat, lite som tacos fast ändå inte!

Detta är ju så fräscht och känns mycket nyttigare
Man blir mätt fast inte proppmätt och ni ser ju massor med härliga krispiga grönsaker!

Godaste är dock dipp-såsen
Jag gör den på japansk soya, honung, vitlök, chili och lime

Till detta drack vi denna prosecco, Tasi . Väldigt krispig, fruktig och god
Tror dock inte att denna finns på systembolaget utan måste beställas

I alla fall medans vi tjejer hade det trevligt så ringde våra män och hade även dom haft en lyckad golf-dag.... de hade nämligen vunnit en golf-resa till Spanien...all inclusive!

Detta är inte första gången dom gör detta så vi var nog inte direkt förvånade....
Well well vi får väl se hur det blir med resor i höst med tanke på pandemin som fortfarande råder! Nu har dom i alla fall åkt vidare till Bro Hof för att tävla i en två dagars golf-tävling.

Idag tror jag bara att jag ska slappa, det får man på semestern!

Juni med mobilen

Ja eftersom juni nu är förbi för i år så kör vi en liten sammanfattning genom mobilens bilder.

Juni min absoluta favorit-månad och som den levererade!
Det var allt från födelsedagsfirande, skolavslutning, träningpass, golfrundor, fjälltur, goda middagar i skuggan och framförallt, sol, värme och massor med bad!

Kan inte minnas då jag badat så mycket redan i juni?

Tur var väl det för idag skulle jag inte vilja bada.... brrr det är verkligen jättekalla vindar och lite regn i luften.
Jag kommer nog att ha ett riktigt rent och välstädat hus snart i alla fall ;)

Ska i alla fall till Filippa på lite inflyttningsfika mitt på dagen och sedan ska jag och Nikki ta med oss Tilda hem för eftermiddagsmys.

Detta var en riktigt varm kväll då jag och A satt länge i kvälls-solen och sippade aperol spitz, hur härligt!

Till och med den här badkrukan har legat i som en säl de dagar hon var ledig.
DET hör inte till vanligheterna... men när badtempen uppnår 26 grader finns inte mycket att tveka på!

Många riktigt tidiga träningspass för mej de senaste veckorna. Redan strax före 06 har jag varit ute och sprungit eller gått följt av träning hemma på altanen.

Målbilden är alltid densamma : En kopp kaffe med utsikt över vattnet. Funkar varje gång som motivation!

Däremot har det blivit lite mer sparsamt med gym-träning, för varmt helt enkelt.
Fast några riktigt svettiga turer har det blivit

Midsommarhelgen uppe i fjällvarlden fick 10 av 10 möjliga

Att det ens är möjligt att få ha det så varmt och fint däruppe.... magi!!

Några golfrundor har jag också lyckats klämma in hoppas på många till under semestern MEN jag gillar inte att spela i regn... så kom igen vädret!

Igår var jag på en timmas thai-massage, alltså detta kan vara den ultimata lyxen, älskart!
Ska försöka gå några gånger kommande veckor för jag känner mej lite sliten i kroppen och den gillar verkligen dessa behandlingar! Inget för "veklingar" utan här tas det i med armbågar, fötter och hårda nypor!

Ha en fin dag

En kaffe i skuggan

Här på den lilla verandan är det perfekt att sitta och dricka sin förmiddags-kaffe en varm sommardag.

Huset som kallas sommarstugan var till en början en lanthandel i en intill-liggande by, detta var för över 100 år sedan. Huset flyttades sedan till den här gården och under min uppväxt-tid så tjänade den som sommarbostad till min farmor och farfar.

De flyttade nämligen ut hit om somrarna men på kvällen gick man in och sov i stora huset.
Minns så väl också att telefonen stod i fönstret av stora boningshuset så det skulle höras ut om det ringde.
Eftersom jag var lite och snabb var det oftast jag som svarade i telefonen ;)
Sommarstugan rymmer ett rum och kök. Köket är utrustat med vedspis och det finns rinnande vatten och el. Dock ingen wc.

Önskar så att vi någon gång får tid att restaurera upp den fina lilla stugan!
Skulle vara perfekt som ett litet gästhus.
Nu tjänar det för vår del mest som förråd då vi saknar nåt sådant. Här inne samsas gamla möber med julpynt, mattor, kuddar och skridskor....

Kaffe i skuggan en varm dag..... underbart!

Idag är det dock inte varmt alls! Det blåser rejält och termometern har gjort ett skutt ner till en svag 12:a .....
Såg nyss väderprognosen och kommande dagar verkar inge vidare.
Ska ta tag i diverse "surdegar" inomhus, ni vet rensa kökslådor, garderober, toalett-skåp. trist men skönt då det blir gjort!

Vi ska också åka och beställa nya tapeter till Nikkis nya rum och köpa färg.
Hoppas vi hittar nåt som passar damen ;)
Tapetsera är dock inget vi kommer göra själva så jag måste även söka rätt på någon som vill göra detta....

Ha en fin 1 JULI

Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!