Mellis, en blandning av sött och salt

 
 
 
God morgon kära ni
 
Hoppas allt är bra med er! Jag känner mej lite lite bättre för varje dag som går och det känns helt underbart. Enda smolket i bägaren är att det börjat gå magsjuka på jobbet... jamen det är ju helt otroligt..! fattas bara det också nu :/
 
 
Nä tvi tvi tvi, väck, bort, komintehit! Om det är nåt jag skyr som pesten är det just magsjuka, gah....
 
Usch nog om sjukdomar nu
 
 
 
 
 
Idag ska vi istället fokusera på mellanmålen, dessa viktiga små "rätter" mellan våra mer välfyllda tallrikar.
Mellanmålen är viktiga för att upprätthålla förbränningen och muskeluppbyggnaden, men också för att inte råka ut för blodsockerdippar som helt i onödan gör dig trött, irriterad, okoncentrerad och sugen på något sött. Ett mellanmål bör utgöra mellan 5-15 % av dagens totala eneergiintag.
 
Jag tänker att om du är en tränande person som vill bygga muskler så är mellanmålen en viktig del av vardagen. Om du inte är allför aktiv och har en tendens för överätning är det inte nödvändigt att inta mellis...och det inte är längre än fyra timmar sedan du åt lunch och du inte känner någon dipp.
 
Ett proteinrikt mellanmål är självklart att föredra även om frukt är gott och nyttigt så ger det ett högre blodsockerpåslag som i sin tur kan ge en lite "svagig" blodsockernivå....
 
Detta mellanmål på bilderna är dock mer som ett återhämtningsmål som jag äter direkt efter ett träningspass. Då vill jag ha snabb energi som rusar rätt ut i kroppen så majskakor med jordnötssmör, några äppelbitar med kanel och en skummig blåbärs-smoothie med proteinpulver fick det bli!
 
Direkt efter träning är vi mer infektionskänsliga. Träning är ju faktiskt nedbrytande och träning skapar fria radikaler – vilket gör att vårt immunförsvar sjunker.  Ät något som innehåller protein och snabba kolhydrater senast en halvtimme efter hård träning. Kolhydraterna behövs för återuppbyggnaden av glykogen medan protein är nödvändigt för att musklerna ska återuppbyggas i stället för att brytas ner.
 
 
 
 
Mellanmålen behöver inte vara så märkvärdiga utan ta lite resten från gårdagen, kanske lite skinka och keso, en kall kycklingklubba,nötter och en burk kvarg, ägg - ägg är alltid ett bra alternativ!
 
********************************
Så här ser mina matdagar ut
 
Frukost 1
Frukost 2
Nån frukt
Lunch
Mellanmål
Middag
Återhämtningsmål (eftersom det är den här tiden jag oftast tränar...)
Beroende på när jag ska gå och lägga mej eventuellt ett litet kvällsmellanmål
 
 
 
 
Ja det var dagens tankar från mej...
 
Äter ni mellanmål
Äter ni regelbundet
Planerar du din mat-dag
 
Jag är lite nyfiken hur du gör ;) ?
 
 
//PIllan


Ser supergott ut!

Jag har turen att jag har regelbundna arbetstider vilket gör att det är lättare -för mig- att äta just mellanmålen. Typisk dag är frukost, mellis, lunch, mellis, middag och blir det sen träning även ett kvällsmål. Mellis består oftast av typ frukt eller kvarg. Helgerna däremot har jag svårare att komna ihåg att äta tyvärr.. /Sara





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se