En ny generation tjejer!

 

 

 

 

Det är väldigt sällan jag gör några "djup-lodade" inlägg här i bloggen utan det blir oftast bara tips, träning, vardagsliv och mat.... Men efter de senaste dagarnas händelse kan jag inte bara låta det vara!

 

 

Är så otroligt glad att detta faktum nu äntligen verkar komma upp till ytan på riktigt och att även politiker verkar lyssna! Har i flera års tid tänkt på att kvinnor  blir behandlade av män på detta sätt.... Redan på dagis började det för min del och då var det inget sexuellt utan mer en slags makt som utövades. Killar som tog plats, föste undan tjejer för att själv synas/höras, bråkade och var högljudda. Det enda jag fick höra var typ -Jamen det är killar dom är sådär.... -Kärlek börjar alltid med bråk etc

 

I skolan och främst i mellanstadiet (då det tog fart) var det mer regel än undantag att killarna tryckte upp en mot väggen för att ta på våra bröst, mellan benen eller bara slentrianmässigt kommentera våra kroppar och hur de utvecklades. Samma sak där, killarna fick hållas och inget mer med det liksom?!

Självklart fortsatte detta senare upp i högstadiet då ens killkompisar kunde passa på att "tvångskyssa" oss då man inte alls ville och även fortsätta kladda på oss, oftast på fester då man kanske var full och hjälplös

 

 

Listan på tillfällen då jag och mina tjejkompisar blev utsatta skulle kunna göras mycket lång och som ung vuxen utsattes jag tyvärr av än värre handlingar...men det här inlägget handlar främst om att vi måste förändra vår syn på hur män behandlar kvinnor!

 

 

I början på den här hösttreminen kom Nikki hem och sa att en kille i hennes klass sagt att Killar är bättre än tjejer. Jag satte mej direkt ner med henne och förklarade att det är ingen skillnad på killar och tjejer, alla är människor och lika bra!

Sa även att du kan ju fråga X om han tycker att hans mamma är sämre än hans pappa ! Nu tror jag inte att hon frågade och jag tror såklart inte att pojken tycker att pappan är bättre eller att hans ens kan svara på frågan...MEN faktum kvarstår, killar blir redan från födseln liksom uppfostrade (medvetet elller omedvetet ) att dom står i en klass över tjejer och då är det möjligtvis inte så konstigt om dom tror sig ha rätten att behandla oss som dom vill!?

 

 

Den här diskussionen måste fortsätta och männen måste börja rannsaka sig själva och stå upp för kvinnor. De måste tordas säga ifrån när de tex sitter i ett grabbgäng och jargongen börjar barka iväg om det motsatta könet

 Tror säkert att många män de senaste dagarna har börjat tänka efter och kanske insett att de faktiskt har varit med och bidragit till att nästan alla kvinnor någon gång blivit utsatta. Det är tyvärr lätt att falla in i grupptryck när man är ung och så mycket svårare att säga ifrån.... Föräldrar, mammor och pappor måste börja uppfostra sina barn in i det nya!

 

 

Är du som jag född på 70-talet och växte upp med att familjer tittade på Benny Hill (ett äckligt gubbsvin som tafsade på lättklädda tjejer) och skrattade...det var liksom underhållningen som bjöds och det var inget konstigt med det!

Då förstår man att detta sitter djupt rotat och bara att betänka hur det var i Sverige (och fortfarande är i vissa länder) förr i tiden då en kvinna blivit våldtagen av granngubben. Då fick HON sitta på hor-palllen och bli allmänt bespottad och bära hela skammen.... Den skammen som obviously tillhör förövaren!

 

 

 

 

 

Nej det får räcka nu!

Här ser ni den nya generationen tjejer som förhoppningsvis får växa upp utan rädsla för att bli taffsade på eller än värre våldtagna av killar som anser sig ha rätten till det!!

 

 

Dags för alla att ta till sig och göra något åt det

#metoo

 

//PIllan



Suveränt bra skrivet och det behöver verkligen luftas som du säger. Det är verkligen dags att sätta ner foten nu.

Word.

Så bra skrivet! Ja, det får räcka nu!

Så förbaskat bra skriver , känner igen när du tar upp om skoltiden fy den var inte rolig alls .Nu får det räcka 👊Kram





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se