Linsgryta serverad

 
 
 
 
God morgon lediga lördag
 
Jag har som vanligt tassat upp före min familj som i helgen utökats med två personer till! Ja det är Filippa pojkvän Hugo och hans kusin som har mellanlandat från Åre.
Så här är det fullt hus 
 
 
 
Dagen är helt oplanerad för min del, skönt måste jag säga. Huset är nystädat och tvättkorgen tom!! Så vad ska jag hitta på ;)
Blir nog bara häng med Nikki, trist att vädret är grått
 
 
Nåväl idag bjuder jag er på en linsgryta som är perfekt att ha till matlådor också!
 
 
 

1 gul lök 

2 morötter

2 vitlöksklyftor 

2 tsk koriander

1 msk ingefära 

1 krm malen kanel 

1 tsk spiskummin 

1 paket krossade tomater 

1 förpckning kokosgrädde  

3 dl röda linser (skölj dom noga innan) 

2 tärningar grönsaksbuljong 

Vatten

 

Olja att steka i, salt, lime

 

Gör såhär: Hacka löken i små bitar och stek i olja, pressa i vitlöken och cirka en matsked ingefära.

Hacka morötterna i små bitar och häll i kastrullen. I med koriander, spiskummin, kanel, linser och häll sedan över krossade tomater och kokosgrädden/kokosmjölken.

Släng i buljongtärningarna och häll över lite vatten (1-dl ca)

Salta och pressa över limen och smaka av. Låt koka tills linserna och morötterna är mjuka.

 
 
 
Servera med ris, nötter, lime och färsk koriander (om du gillar annars skippa denna kryddan helt)
 
 
Vegetariskt som mättar väldigt bra, smakar gott och innehåller massor med nyttigheter!
 
 
 
 
 
Hoppas ni får en härlig lördag
 
//PIllan


Jag hoppas att du får en fin dag <3

Jag älskar koriander, och älskar linsgrytor i största allmänhet <3

Det ser gott ut. Det ska jag testa men jag kommer hoppa över koriander. Det är något med smaken på den kryddan som jag inte gillar.





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se