Sötpotatiskaka

 
 
 
 
 
 
Lillelördag firas bäst med en smarrig kaka, eller hur?!
 
Idag bakar vi med sötpotatis, blir lite samma känsla som en morotskaka fast ändå inte... Häng med!
 
 
 
 
 
 
  • 200 g sötpotatis
  •  200 g dadlar, urkärnade
  •  3 dl havregryn
  •  1 dl muscovadosocker
  •  1 dl rapsolja
  •  2 tsk kardemumma, mortlad
  •  2 tsk kanel
  •  2 tsk malen ingefära
  •  1 dl majsstärkelse
  •  2 tsk bakpulver
  •  ägg
 
 
 
 
 
 
 
 
  1. Sätt ugnen på 175°. Smörj en form som rymmer minst 1 ½ liter med kokosolja. Strö över ströbröd eller kokos så det även täcker formens kanter. Skala och finriv sötpotatisen.

  2. Mixa ihop dadlar, havregryn, muscovadosocker och rapsolja med de torra kryddorna i en matberedare monterad med kniv. Blanda majsstärkelsen med bakpulvret. Vispa äggen fluffig

  3. Rör/ vispa ihop alla ingredienser till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen 30–40 min. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Smakar riktigt gott till en kopp te eller kaffe! Glutenfri då jag bröar formen med kokos
Lite svårt att få till gräddningen då den är liksom kladdig så prova med en sticka i mitten innan du tar ut de. Låt kakan vila riktigt innan du skär upp den!
 
 
 
Ha en bra onsdag
 
 
 
//PIllan






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se