Tillskott i vardagen

 
 
 
Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan. För att bilda D-vitamin motsvarande ett dagligt intag av 5-10 mikrogram från mat räcker det i juni och juli att vara ute barärmad upp till en kvart två till tre gånger i veckan. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret. (Livsmedelsverket)
 
 
 
 
Idag tipsar jag om lite kosttillskott som jag knaprar i mej just nu!
D-vitamin äter vi hela familjen från september fram till april. Förhoppningsvis har den soliga sommaren gjort att vi har lite på lager i kroppen men det kommer knappast att räcka hela den långa mörka tiden vi har framför oss.....
D-vitamin i mat får vi främst i oss från fisk. Till exempel innehåller lax, sill och makrill mycket D-vitamin. Mjölkprodukter, margarin och matfettsblandningar är också viktiga källor, om de är berikade med D-vitamin. Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin.
 
Vi äter ganska mycket varierad kost och främst fisk ger oss naturligt D-vitamin men vi chansar inte utan tar också en tablett var om dagen!
 
 
 
 
 
När man är lite till åren kommen känner åtminstonde jag att lederna börjar kärva och för att bromsa upp och smörja dessa lite extra tar jag denna tablett.

BioCell Collagen II + Hyaluronsyra är ett kosttillskott som innehåller en kombination av  kollagen typ II, kondroitin och hyaluronsyra. Dessa tre ämnen är viktiga för kroppens leder, hud och bindväv.  

Kollagen typ II är det dominerande typen av kollagen i det mänskliga ledbrosket. 

 

Finns bland annat att hitta på Bodystore och Apotea

 
 
 
Mina ständiga följeslagare är magnesium och zink! Även dessa har effekt på muskler och nersystem
Magnesium och zink fungerar bra ihop och bör tas på kvällen eftersom båda dessa mineraler aktiverar kroppens parasympatiska nervsystem, det vill säga nervsystemets AV-knapp
 
 
 
Tar ni några tillskott eller?
 
En får ju försöka påverka sitt mående med dom metoder som finns helt enkelt och om det fungerar eller ej...tja tror man själv på något så känns det i alla fall bra!
 
 
 
//PIllan


Så viktigt med kosttillskott eftersom dagens mat inte har samma näring som för 30 år sen. Jag äter ASEA VIA Source som innehåller allt man behöver, dessutom vegan och glutenfri.

Svar: Helt sant! Känner mej ofta lite @ lurad” när jag handlar min mat... ska kolla upp ditt tips, tack!💕
Pernilla/Pillan

Det där med leder som kärvar känner jag igen. Ett skrot.. Kanske måste testa nåt då. Märker du skillnd?

Svar: Ja jag vet inte eftersom jag inte törs sluta😂.... kanske skulle vara ännu stelare om jag inte åt?!
Pernilla/Pillan

Tar bara tillskott några veckor/månader om året. Har fått konstaterad brist hos läkare och fått lära mig att känna igen tecknen så jag vet när jag behöver ta dem. Då behöver det inte bli så dyrt :-) Tar magnesium, d-vitamin och betakaroten då och då under året. Betakaroten är mest på sommaren då jag slipper bränna mig i solen då (tar andra åtgärder som solskydd också, men detta har jag märkt hjälper då jag gillar att vara ute och vandra t.ex.).

Svar: Ja vad bra! Betakaroten har jag aldrig ätit men ett bra tips, Tack!
Pernilla/Pillan

Jag äter multivitamin, magnesium på kvällen (ibland har jag svårt att somna och hört det ska hjälpa), omega-3, d-vitamin (tycker det är urtråkigt att sola så äter det jämnt för säkerhets skull) och kollagenpulver (Oslo Skin Lab) som ska vara bra för huden. Antar det är en annan sorts kollagen än den som är bra för lederna? Är ganska gammal (48) men känner inte av några problem alls med lederna ännu, så inte tänkt på att jag borde äta nåt för dom också.

Svar: Nämen va bra, då får du förhoppningsvis med lederna ” på köpet”!😃👍🏼
Pernilla/Pillan

Bra tips! Jag tar vitamin-D, magnesium, omega-3 samt Beauty dagligen ☺️





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se