Grekisk pytt i panna




Har fått frågan om hur jag gör min Grekiska Pytt, så här kommer receptet! Det låter konstigt på namnet men smakar underbart, jag lovar!

2 fläskfiléer

Marinad
3 dl matolja
6 pressade vitlöksklyftor
3 tsk sambal oelek
4 msk soya
2 tsk salt
1 tsk peppar
0,5 tsk ingefära
Skär köttet i en cm tjocka skivor och häll över marinaden. Låt stå ett dygn (helst)

10 potatisar ev lite förkok...
1 sötpotatis
1 gul paprika
1 röd paprika
2 rödlökar

Skär upp i lagom bitar och lägg i en långpanna. Lägg färdigmarinerat kött ovanpå och häll över all resterande marinad. Skiva tomater och toppa med dessa plus smulat fetaost!
In i ugnen på 200 grader i ca 40 minuter.

Sås
2 dl creme fraiche
2-3 vitlöksklyftor
pressad limesaft
salt, peppar och örtkrydda, smaka dej fram

Hoppas det ska smaka! Pillan


Mmm..dt där lät bra mkt godare än den klassiska svenska variantn! Ska testas!

Kram Nettan

Grekisk pytt... Ja, den brukar jag oxå göra, god! Det åt vi väl inte på Santorini/Parga/Lefkas va..? :-) Då var det "Frutti di Mare" :-)Minns du? När var det egntligen? 2001?

Jennie jag minns den resan allt för väl;) Carina magsjuk och jag som typ svimmade på resturangen. Fiina Agneta fick väl dåndimpen på oss! 2001 känns bekant..

Kram





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se