Kokosälskande proteinjägare

Supertrendiga fröet chia, har även fått en plats hemma hos mej! Jag blandar 1 dl kokosmjölk med ca 2 msk chia och ställer i kylen över natten.
 
 
Här endast med lite frusna hallon men jag brukar också äta med nötter, kokosflingor, pumpakärnor osv, mumsfilibabba om du som jag älskar kokos!!
 
Superföda, ja det låter ju toppen, eller hur?
Chia-frön är enligt experterna en sådan produkt. Jag har testat och min senaste favorit är ovanstående som jag äter till mellis eller direkt efter ett träningspass! 
Chia innehåller 20 % fullvärdigt protein, mycket antoxidanter, c-vitaminer och fibrer. Den absorberar upp till 12 gånger sin egen vikt vilket gör att mättnadskänslan håller i sig ett bra tag ;) När man blandar den med vätska så bildas ett slags gelé. Därför upplevs min lilla kokosmjölk nästan som en lätt yougurt!
 
Jag tycker det är intressant med alla nya upptäckter inom kosten och anser mer och mer att vi ska "mata" kroppen med sådant som gör den väl!
Man har ju ändå fått en kropp och vill väl att den ska få det bästa både genom kost och träning! Får nästan lite halv-ångest när jag tänker på alla E-ämnen och konstiga tillsatser...
Inte undra på att det känns som var och varannan drabbas av hemska sjukdomar och dör i förtid!
Nä usch jag vill verkligen försöka hjälpa min kropp till att få så bra förutsättningar som möjligt! Såklart kan man inte styra över allt men att försöka duger bra, eller hur?!
 
Ta hand om dej //PIllan
  
 
 


Den där chiagröten har jag tänkt att prova länge nu men det har inte blivit av ännu. Tror jag ska lägga i ordning en ikväll :) Jag håller verkligen med dig om kosten, jag tror också på att tanka den så "rent" som möjligt!
Kram

Jag måste också prova chiafrön. Har du fler tips på hur fröna kan användas?

Svar: Strö det på filen/yogurten, gröten, i smoothie, när du bakar!
Pernilla/Pillan

Spännande vart brukar du köpa det? Hälsokosten? Måste nog ta och prova detta ser så gott ut! kram

Svar: Finns i vanliga livsmedelsaffärer kolla bland frön och mjöl!
Pernilla/Pillan

Åh, det har jag aldrig testat! Tack för tipset :-)

KRAM

Det var jag som råkade bli anonym i första kommentaren av någon anledning ;)

Detta måste jag testa,tror oxå på det du skriver om kosten,träning osv,finns så mkt onödigt skit vi proppar i oss.ang träning så har jag äntligen fått tummen ur;)igår tecknade jag ett medlemskap på vårat gym hihi bara en 15 år sedan jag träna på ett gym.kram kram

Har inhandlat både kokosmjölk och chiafrön så nu har jag förberett för morgondagen :-) Passade också på att göra granola och givetvis åkte det ner chiafrön även där!





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se