TRÄDGÅRDSTRÄNA (med eller utan barn)

 
 
Det finns massor med olika varianter på plankan att utföra, variera dej!
 
 
Träna triceps (baksida arm) med hjälp av en bänk, en trappa eller sten!
 
 
Hoppa låånga grodhopp över gräsmattan, barnen tycker det är toppenkul när mamman gör sådana roliga rörelser och vill gärna hänga på!
 
 
Att träna med barn kanske inte alltid är det effektivaste då det blir många små avbrott för -Kolla på mig mamma...! Men gör då så här istället, prova att härma barnets alla rörelser som dom vill visa, rejält utmanade kan jag nästan lova!!
 
 
Armhävningar på tå eller knä, gärna på olika nivåer för händer (mot gräset eller mot tex en trappa)
 
 
Kör benböj (Squats) med barnet på ryggen. Hoppla mamma!!
 
 
 
Nöjd mamma och nöjd mini efter avslutat träningspass i trädgården
 
 
Hej på er
 
Det är inte alltid som jag och kanske även ni har lust att sticka till gymmet! Bor man i hus och har en gräsplätt utanför så är det toppen att riva av ett pass där ute och med kroppen som enda redskap.
Jag har fördelen att inte ha några grannar på så nära håll att jag riskerar att få publik men om du har det, genomför passet med ett leende och jag är ganska säker att grannarna innerst inne hade velat "joina" :)
 
Vi värmer upp oss genom att jogga lite  fram och tillbaka, köra höga knän, spark i rumpan, crawla och även mjuka upp ryggen.
Sedan är det bara fantasin som sätter gränser men så här kan ett av våra pass se ut
 
15 armhävningar
20 squats (med barnet på ryggen)
1 minuts planka
Kör dessa övningar 3 varv
 
Utfallssteg fram och tillbaka över gräsmattan (tills benen brinner)
Triceps - Dips
20 Burpees
Kör dessa övningar 3 varv
 
Grodhopp (tills hjärtat säger stopp ;)
Sit-ups 30 st
Sumo-steg över gräsmattan i typ 1 minut
Kör dessa övningar 3 varv
 
Detta tar inte mer än typ 30 minuter, kanske lite mer beroende hur många "avbrott" barnet vill göra/visa.....
Svetten rinner och hela kroppen har fått en rejäl genomkörare!! Absolut väl investerade 30 minuter enligt mej annars kanske man bara blir sittande med varsin platta/telefon eller annat nutids-tidfördriv.... Barn tycker också det är roligt att röra på sig och särskilt då mamman gör heltokiga grejjer (spexa och var glad, det piggar upp)
 
Är ni osäker på konstiga ord som tex Burpees så rekommenderar jag er att Youtube:a orden. Då får ni snabbt upp massor med mer eller mindre informativa filmer som visar hur olika träningsövningar ska utföras!
 
Hoppas att ni får lite inspiration till att komma igång med er träning eller bara få en liten aha-upplevelse att enkelt nyttja  bara kroppen och hemmet för att ändå få ett riktigt bra träningspass.
Jag rekommenderar innan ni kör igång att skriva ned vilka övningar ni ska köra så man har en bas att utgå ifrån och inte blir stillastående och kliar sig i huvudet utan att komma på en enda övning....
Sedan då man väl kör igång kan man enkelt lägga till eller dra ifrån övningar och som sagt ta även del av barnets övningar (om ni tränar med barn vill säga)
 
Lycka till  //PIllan


Perfekt att köra ett pass i trädgården o jag som har grannar hade säkert blivit påhejad av dem. Jag försöker i alla fall köra några mag o rumpövningar varje morgon, inget avancerat men bättre än inget alls. Måste bara säga hur jädrans snygg du var i din prickiga kjol o hårband o du tänker helt rätt, man ska klä sig i det man trivs i o inte följa några "regler" dessutom har du en kropp to die for. Kramisar Tina

Hej, Läst din blogg ett bra tag men aldrig lämnat något spår.. Tills nu.. Vill bara säga att du inspirerar verkligen! Och nu blev jag glad då du hade ett helt träningsprogram utsatt också, blir ju så ensidigt då man kör typ samma övningar mest hela tiden! Riktigt inspirerande! Skall testas! ;) Sen blir jag ju peppad av dina "hälsotips" också.. Ha en fin dag! Kram Mickan

Svar: Men vad roligt att få en ny bekantskap! Tack snälla du Kram PIllan
Pernilla/Pillan

Alltså din blogg e bara bäst jag blir så taggad o glad att titta in hos dig,sån inspiration hittar man inte någonannanstans ,du har så himla rätt med uteträning o barn även om man har en granne som får sig ett gott skratt:)kram

Härligt med träning utomhus=)

Bra tips, älskar Nike-byxorna!





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se