Måndagspepp - Styrketräna

 
 
 
 
Hej måndag
Ni som följer mej här vet att jag älskar träning i många olika former men kanske allra mest styrketräning! Det är en kärlek som växt sig starkare på senare år. Tidigare var jag en riktig "danstjej" som helst utövade alla pass som innehöll någon form av stegkombinationer och koreofgrafi. Plus att jag däremellan trampade mej svettig på minst 3 spinningpass i veckan.....
 
Nu när jag blivit lite till åren så vill jag mest av allt ha en stark kropp och jobbar hårt med att få den balanserad rent fysiskt.
Jag tänker att jag ska skriva lite lätt om några av de alla fördelarna med just styrketräning!
 
Det är en träningsform som passar de flesta stora, små, män, kvinnor unga och gamla. Du stärker din kropp och undviker skador i ditt vardagliga liv.
Styrketräningen ökar din muskelmassa och eftersom muskler kräver mer energi än fett, så ökar din förbränning i upp till 1-2 dagar efter ditt pass! Ämnesomsättningen styrs av din sköldkörtel och den största påverkande faktorn är just din muskelmassa.
 
Du behöver inte "oroa" dig för att i brådrasket ska se ut som en kroppsbyggare .... detta kräver en enorm diciplin och träningsvillighet! Så om du styrketränar några gånger i veckan så kommer du att stärka din kropp och samtidigt kanske få lite konturer på axlarna som en bonus!
 
Lägg stor fokus på de delar av din kropp som du inte själv kan se....baksidan!
Baksida lår, rumpa, rygg och axlar. Dessa är kedjan till en mer välbalanserad kroppslig styrka och hållning plus att du förebygger/lindrar problem med rygg och nacksmärtor.
 
Du stärker även ditt skelett och minskar risken för benskörhet. Kanske inte det man går omkring och tänker på varje dag men styrketräningen hjälper till med så mycket mer än man tror.
Risken för diabetes minskar i och med att styrketräning visat sig förbättra insulinkänsligheten - kroppen kan tillgodogöra sig kolhydrater lättare.
 
Det är aldrig försent att börja styrketräna då det gjorts flera studier på 70-80åringar som nyss börjat och visar upp mer än goda resultat!
 
Så om du inte redan gör det.... svinga en hantel ;)
 
//PIllan


Hejja dig! Håller med baksida tränas ordentligt...mycket rygg, axlar och bål - viktigt !!

hoppas du får en skön måndag!

Herregud så duktig du är på måndag morgonen!!! :) Blev inte så mycket sömn denna natt så här är vi lata idag :( haha. Kram

Jag säger bara: WORD :-) Önskar att fler tjejer/kvinnor kunde inse fördelen med att träna styrka!

KRAM

Vist är det skönt med styrketräningen, jag gillar det mer o mer...





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se