Vila & Återhämtning

 
 
En mango-smoothie coming up!
Frusen mango i bitar tillsammans med en skopa vaniljprotein, en skvätt krämig kokosmjölk och valfri nötmjölk som mixas länge, yummie!
 
 

Mitt mellanmål är serverat!
Smoothie med nyttig dadelboll (som ni fått recept på tidigare) detta är perfekt "efterjobbetmellis".
Jag håller mej pigg/nöjd i ytterligare ett par timmar innan middagen intas
 
 
 
Hej onsdag
Idag börjar jag inte jobba förrän i eftermiddag. Detta brukar vara mina bästa träningsdagar då jag kan träna under morgonen som är en favorit-tid för mej, men idag har jag en välbehövlig vilodag!
 
Jag tränar oftast 5-6 dagar i veckan men ibland kommer annat emellan och det blir ofrivillig vila typ sjukdomar... Men det är viktigt att få återhämta kroppen med jämna mellanrum. Särskilt om man är en vardags-motionär som kanske inte har samma möjlighet som en elitidrottare! De har ju såklart förspänt med exakt mängd mat/näring, tillgång till massörer, naprapater och ett strikt sov-schema.
Som förälder, anställd osv är man ju en aning mer begränsad i sitt aktiva liv ;)
 
Men såklart ska man försöka ta till vara på sin tid och jag lovar det finns tid för träning OCH vila, tänk bara hur mycket tid du säkert lägger på att surfa på nätet...tid som effektivt hade kunnat förvandlats till ett träningspass ?!
 
 
 
 
Det här med vila och återhämtning beror mycket på hur hårt du tränar!
Är du en promenad-människa så behövs inte speciellt lång recovery! Då kan du gladeligen traska dina rundor nästan alla dagar i veckan :)
För egen del känner jag min kropp så pass väl att den säger till då den behöver ett dygn off! Däremot skulle jag då kunna lägga in en promenad för att få en aktivare vila, plus att frisk luft ofta bara gör dig piggare.
 
Träning är en katabol (nedbrytande) fas och för att man skall få någon effekt av träning är den anabola (uppbyggande) fasen en viktig del.  Därför är en del av återhämtningen såklart vad du äter ! Återhämtningsmålet hindrar den fortsatta nedbrytningen av muskler och immunförsvar.
Efter ett träningspass är immunförsvaret kraftigt nedsatt, därför är du extra känslig för att bli sjuk timmarna efter träning. Protein och kolhydrater återställer kroppens immunförsvar.
Så att få i sig ett genomtänkt mål direkt efter träningen bidrar till en snabbare återhämtning och att du kan prestera på en lite högre nivå på ditt nästa träningspass!
 
Jag skrapar bara lite på ytan för er i detta inlägg men vill du fördjupa dig i ämnet finns massor med intressant läsning, bara att googla!
Keep Up en balans mellan träning och vila för ett friskare liv med ett skönt välbefinnande och en enklare vardag!
 
Önskar dig en trevlig dag //PIllan


Ja, det är nog viktigt att få in lite vila emellanåt. Är det verkligen gott med nötmjölk? Det låter beskt. Det är i alla fall jättefint med dina glasflaskor.

Jag hoppas på att kunna börja med lätt träning nu under sommarmånaderna, bara det kunde sluta blåsa. Kramisar Tina

Ja,otroligt viktigt med vila. Många tror inte det och kör bara på... Men då blir man sjuk istället! Kram

Så sant, återhämtning och mat är minst lika viktigt som träning...annars ger ju timmarna i spåret eller på gymmet inget.

Hoppas du fick en härlig onsdag!





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se