PillerPillan

 
 
 
 
God morgon
 
Uppe med tuppen och kvittrar som en fågel....?!
 
 
Jag har tidsinställt en inlägg till er då jag ägnar förmiddagen åt arbetet!
Igår hade vi så kallade medarbetardagar och det var rätt så intressant och ett litet avbrott i ordinarie arbetsuppgifter. Men idag är det back to datorerna och tågen igen :)
 
 
 
Knaprar ni några tillskott/vitaminer?
Egentligen ska man ju äta en så varierad och balanserad kost att inga extra tillskott ska behövas... men vem vågar chansa !?
 
Jag har inte så många jag äter men mitt främsta och för mig viktigaste är "magbakterierna"! Eftersom jag har en känslig IBS mage vill jag helst ta sådana piller varje dag och då direkt på morgonen med ett glas ljummet vatten. Har provat många olika märken men där har jag inte märkt någon skillnad så just nu är det dessa ur Apotekets egna sortiment som gäller.
 
Kan vara psykiskt men jag tycker dem hjälper mej... och allt som hjälper är väl bra!
 
 
 
 
 
Direkt på hösten kör jag igång med extra tillskott av D-vitamin, för detta är en lite knepig vitamin att få i sig då inte solen hjälper till....
 
D-vitamin bildas i huden då solen lyser på oss och som vi alla känner till är det inte särskilt mycket solljus här från oktober till mars...Med maten får vi ytterst lite D-vitamin jämförelsevis.
Resultat: många svenskar (kanske de flesta) har brist på D-vitamin. Särskilt under vintern och våren
 
Allt mer forskning talar för att D-vitaminet har en roll i infektionssjukdomar, vinter- och vårdepressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, övervikt… listan på sjukdomar där ett samband misstänks är lång.
D-vitamin är en billig vitamin så köp en burk redan idag, som sagt vem vill chansa ;)
 
 
 
 
 
Magnesium har jag ätit från och till i cirka ett års tid och jag gör det främst för muskelfunktionen.
 Magnesium behövs för hjärtat, musklernas och cellernas funktion.
Behövs för bildandet av DNA och RNA.
Är även bra för nervfunktionaliteten, leverns funktion, immunförsvaret, hormonsystemet och matsmältningen.
Magnesium finns i större mängd i sojabönor, övriga bönor, vetegroddar, vetekli, nötter, frön, chia, paranötter, mandel, solrosfrö och pumpafrön. Men det finns även i mindre mängd i alla baslivsmedel. Jag äter relativt mycket av just fröer och nötter men tycker mej märka en skillnad på rörlighet och inte så mycket träningsvärk sedan jag tar dessa tillskott!

 

Något jag också tar till och från är fiskleverolja. Detta  för att smörja kroppen inuti, förhindra inflammationer och ge hjärnan en kick ;) Här finns såklart massor med forskning och rön om vad som händer i kroppen vid intag av Omega3 och Omega6,  men att

fiskolja är nyttigt kan man nog snabbt konstatera.

Berocca är en brustablett med en samling av olika vitaminer.... Denna tar jag någon gång ibland och då egentligen främst för att den smakar gott och är en aning uppiggande! Jag tar den då oftast innan ett träningspass som en liten wakeupkickass-dricka ;)

 

Ja det var lite om mitt pillertrillande

 

//PIllan

 



Jag äter en tablett kvinna vitamineral, d-vitamin, magnesium (x-tra stark), ja o så p-piller plus min tarmmedicin :)

Svar: Bra! Hur har du det med magen då...?!
Pernilla/Pillan

Jag äter bara fiskolja och på vintern Mitt Val Kvinna. Jag har dock funderat på att äta D-vitamin och vitaminer för hår, hud och naglar. Vi får se vad det blir i år.

Svar: Ja prova med D-vitamin , även om det även finns i fiskoljan!
Pernilla/Pillan

mycket bättre sen jag började med tabletten
eller peppar peppar kanske man skulle säga :)

Svar: Skönt !
Pernilla/Pillan





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se