Masserar triggerpunkter

 
 
 
 
 
Fredag den 13... hoppas vi trots datumet blir en trevlig dag!
 
Jag har dock vaknat med lite spänningshuvudvärk, vilket aldrig är kul. Men jag ska strax hinka en kanna kaffe och ställa mej i duschen så hoppas jag att det ger med sig!
 
 
Idag ska ni få mitt bästa tips på hemma-treatment gällande stela kroppen. Massage med bollar!
Jag brukar också använda en foamroller för att massera större muskler/delar av kroppen men idag ska vi ta oss lite djupare och hitta triggerpunkterna!
 
En triggerpunkt är en liten knöl som man ofta kan känna fram i en muskelsträng eller i faschian som omger musklen. Man liksom känner när massören hittar "rätt" för det brukar smärta mer i dessa punkter.
 
Vi ska inte alls fördjupa oss mer i detta än att det kan vara riktigt skönt att "lätta på trycket" i dessa knutar och jag gör det ofta hemma med hjälp av tennisbollar.
 
 
 
 
 
 
 
Mitt största problemområde är nere i svanken av ryggen och de nedre delarna av erector spinae (raka ryggmuskeln)
Jag tar en eller två bollar och lägger dom så nära ryggraden jag kan men fortfarande på muskeln. Sedan flyttar jag den millimetervis tills jag hittar punkter. Där stannar jag kvar, reglerar tyngden med min egen kropp, jag har benen uppdragna och kan på så vis lyfta/sänka höft för mer tryck.
Alltså i denna "övning" kan jag verkligen känna sådan smärta...när jag är på absolut rätt ställe strålar det hela vägen till framsidan av ljumskarna och höftbörjarnas fästen i buken... otroligt smärtsamt/otroligt effektivt. Jag tycker det gör ont men ändå skönt om ni förstår!
 
 
 
 
 
 
 
Ovansidan axeln kommer du lättast åt genom att stå mot en dörrpost. Placera bollen mot väggen och tryck axeln emot. Rulla lite lite så du får en massage
 
 
 
 
 
Runt skulderbladen och nacke brukar det kunna sitta en hel del punkter och dem kommer du lättast åt genom att stå mot en vägg med bollen tryckt mot vägg och rygg. Använd benen böj och sträck för att få bollen att röra sij över ett ont område!
 
 
 
 
 
 
Testa detta redan idag ! Ni kanske tycker att ni känner er ok i musklera men jag tror nästan jag kan lova att en liten hårtd boll kan finna punkter du inte trodde fanns ;)
 
 
 
 
Idag åker vi ner till Dalarna för besök hos farmor och farfar och självklart Filippa.
Jag, A, Nikki och Filippas pappa åker för vi ska även vara på ett föräldramöte lördag eftermiddag . Där blir det bara jag Filippa och hennes pappa för det skulle ta flera timmar plus att det är middag efteråt. Nikki och A hänger i Sundborn under tiden.
Synd bara att vädret skulle bli riktigt dåligt ......
 
 
Ha en riktigt trevlig helg  //PIllan


Sista bilden kör jag på.
Ont men bra!
/nouw.com/ malinedlund

Men vilket supertips detta måste jag köra 👍Kram

De där såg jag om på TV!!! Sååååb bra övingar! Kram

Å det där gör så svinont!
Jag har en foamroller som jag brukar plåga mig med :)





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se