Hormonell migrän

 
 
 
 
 
Hej på er
 
 
Onsdag och lillelördag, härligt! Vi har dessutom strålande sol vilket får energin att slå på lite extra. Jag startade min morgon med bjuda Nikki på en grön skön smoothie med massor av nyttigheter. När det bara är hon och jag hemma vill jag dessutom väcka henne lite lite tidigare så vi slipper stressa...skönt att starta morgonen i lugn och ro och utan jäkt!
 
 
 
När jag skjutsat henne till skolan så drog jag vidare på ett spinningpass och multiträning, härligt och svettigt. Men så snart jag satte mej i bilen och liksom slappnade av kände jag den där kända lilla smärtan i högra delen av pannan.... Hade redan igår känning av huvudvärk men lyckades hålla den borta...
 
 
Min migrän är nästan uteslutande hormonell (finns ibland undantag)
 
 
 
Runt 60 procent av alla kvinnor med migrän (även spänningshuvudvärk) får huvudvärk i samband med menstruationen. Vanligast är att huvudvärken kommer några dagar före eller under de första dagarna av menstruationen.  Detta stämmer ofta in för mej och jag vet nästan att det är på gång innan jag får direkta symtom.
 
Just nu har det inte blivit olidligt och då försöker jag klara dagen med bara en till två värktabletter. Jag dricker mycket vätska och försöker få igång cirkulationen främst runt axlar och nacke.
 
Men om jag får ett riktigt "anfall" så hjälper endast vila och min superspray Zomig!
 
 
 
 
 
 
Vet att många som lider av migrän kan bli mycket bättre och hjälpta av att äta magnesium regelbundet. Jag äter det lite då och då men har då främsta tagit dem för muskler och leder.
Magnesium spelar en väsentlig roll när det gäller irritationer hos nervsystemet och brist kan leda till trötthet, irritation, muskelkramper, sömnrubbningar och huvudvärk, bland annat migrän.
 
 

Det är ju verkligen ett enkelt knep att prova för en burk Magnesiumtabletter kostar inte mycket och att lägga in det i sin dagliga rutin inte speciellt ansträngande!
 
Eller hur...värt ett försök!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Som vanligt tar jag även till yogan när jag känner smygande huvudvärk.
 
Det är om inte annat så avslappnande och skönt för muskler som stretar emot. Cirkulationen får fart och bara genom att andas djupt och länge får mej att må så mycket bättre. Vi är ofta stressade och låter andningen stanna högt upp i bröstet vilket leder till stela nackar.....
 
 
 
 
 
 
Hoppas ni inte lider av migrän, annars prova en burk magnesium och hoppas det kan hjälpa lite!
 
 
//PIllan






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se