Egen surkål - plättlätt

 
 
 
 
God morgon fredag
 
Jag skulle ha varit ledig även idag men ska rycka in extra och jobba kväll. Jag jobbar även i helgen och meningen var att Nikki och A skulle åka till fjällen med han är riktigt dunderförkyld - mancold helt enkelt! 
 
Själv har jag startat morgonen med spinning och Trx, skönt....förutom att jag fick en låsning i nacken! Irene försökte lossa den ( hon är kiropraktor ) men det sitter en lite rackare kvar som nu hela tiden gör sig påmind...
 
 
 
 
Nåväl idag ska ni få ett busnkelt recept på surkål som verkligen kan vara räddaren för magen! Ni vet väl att mycket av hälsan startar i magen? Något som magen behöver är ju massa bra bakterier, man vill bibehålla en bra sk tarmflora. För detta ändamål är just surkål toppen och väldigt enkelt att göra själv!
 
 
 
 
 
 
Ta ett vitkålshuvud som du strimlar ner med hjälp av en osthyvel. massera sedan kålen med några nypor salt. Det gör att den minskar lite och börjar vätska en aning.
 
 
 
 
 
Sedan fyller du upp en ren glas-burk med vitkålen och häller på vatten tills den är täckt. Spara gärna någon större bit vitkål, kanske ett av de yttre bladen och lägg som ett lock över allt. Stäng sen burken och låt stå framme.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lufta lite då och då, det kan rinna över lite. Redan efter en dag kan du se hur det bubblar och jäser där inne. Det är alla goda bakterier som bildas. 
Låt nu kålen stå i 7-10 dagar innan du börjar äta av den. Efter man har öppnat den för att använda den kan man ställa in den i kylskåpet.
 
 
 
Under syrningen omvandlar bakterierna socker till mjölksyra och en del andra organiska syror. Syror hjälper till att skydda och bygga upp våra slemhinnor i munhålan och tarmen. Många människor undviker kål på grund av att den kan vara svårsmält men vid syrning blir grönsakerna lättsmälta och behöver inte kokas. 
 
Dessutom bevaras de flesta viktiga näringsämnen och jäsningen som är en del av syrningsprocessen gör att B-vitaminer inklusive B12-vitamin bildas. Genom att socker omvandlas till andra ämnen minskar också råvarans GI-värde.
 
 
Hoppas ni vågar prova detta, er mage kommer att jubla!
 
 
 
//PIllan


Jag käkade en lunchbuffe på en Tysk restaurang här. De hade givetvis Sauerkraut. Jag är dålig på tyska språket men en jäkel att gilla o äta deras feta goa mat. Sauerkraut ljuvligt. Ha de gott i helgen

Min man brukar göra det. Det blir underbart gott! :)

Mmm, så gott!!





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se