Grahamsbullar

 
 
 
 
Helgen är över och ny vecka plus ny månad är här, Välkommen April!
 
 
Lovar att jag inte ska dra några luringar för er....
A lurade Nikki i morse så hon blev tvärtom, på dåligt humör...tror det var för att han hann före henne, hon ville liksom luras först!
 
 
 
Jag börjar jobba om ett par timmar så jag har fått en hel del gjort. Startade med prommenad och sedan skön stretch. Mina vader protesterar fortfarande efter helgens slalom.
 
Har lagat både lunch och middag plus bakat lite bröd. Därför bjuder jag på grahamsbullar här inne idag!
 
 
 
  • 25 g jäst
  • 4 dl mjölk, rumsvarm
  • 1 ½ tsk salt
  • ½ dl rapsolja
  • 1 msk honung
  • 3 dl grahamsmjöl
  • 6–7 dl vetemjöl
 
 
  • Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp.Tillsätt salt, olja, honung och grahamsmjöl. Blanda ordentligt.
  • Tillsätt vetemjölet, lite i taget, och rör ihop allt till en smidig deg. Knåda den kraftigt i några minuter
  • .Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.
  •  Dela degen i 20 bitar. Forma runda bullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
  • Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
  • Grädda bröden mitt i ugnen i 8–12 min. Låt dem svalna på galler.
 
 
Frys in om du inte kan äta upp allt på studs ;)
 
 
 
 
Godast är det ju alldeles nygräddat med en bit ost på till en kopp te!
 
 
 
För övrigt har jag även hunnit rensa bort allt gran-ris och gammal ljung som vi hade i krukorna här ute.
Vill verkligen piffa med lite penséer och ris nu, snart påsk! Älskar verkligen påsken. Fortfarande snö kvar på gården men det går verkligen fort nu och man ser från dag till dag hur det smälter bort. Förhoppningsvis kan jag få loss adventsgranen så den är väck innan veckan är slut!?
 
 
 
//PIllan






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se