Snabbakat energibröd

 
 
 
God morgon söndag
 
 
 
Ja vilken vecko-dag det än är så nog tusan är jag uppe innan 06.... idag väcktes jag av något... ett ljud, långt borta.
Kunde inte riktigt förstå vad jag vaknat av först, låg stilla....jo där var det igen!
Efter ännu ett ljud förstod jag vad det var, en av våra brandvarnare hade slut på batteri och börjar ge ifrån sig ett kort gällt piip typ var 30:de sekund....
Bara att kliva upp och ta hand om problemet.
 
Så här är jag nu med min kaffekopp och ett alldeles tyst hem
 
 
 
 
Nikki var på kalas i går kväll och bestämde att hon även skulle sova över hos födelsedagsbarnet Nelly.
Själv har jag inte sett röken av unga fröken på nästan två veckor men kompisen gick före.... trodde jag!
 
Vid 22-tiden ringde mobilen och Nikki förklarade att hon lääängtade SÅ efter mej så ett två tre låg hon bredvid mej och sussade ♥
 
 
 
 
 
 
Till frukost idag ska ni få recept på snabbt bröd, ja ett sådant som man rör ihop på några minuter och bara skjuts in i ugnen!
 
 
3 dl havregryn
6 dl rågsikt el havregryn ( jag tar hälften av varje)
1 dl linfrön
1 1/2 dl solroskärnor
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
4 dl filmjölk
 
Rör ihop alla torra ingredienser
Tillsätt filmjölk och rör till en kladdig deg
 
Tryck ut degen i en ugnsform klädd med bakplåtspapper. Använd en sked och tryck så går det lättar att få ut
Strö över några frön eller som jag gjorde denna gång, lite flingsalt
 
Jag hade dessutom inga linfrön hemma till degen nu så det fick bli lite chia-frön istället! Frön kan du byta och använda det du gillar!
 
Grädda brödet mitt i ugnen i ca 30-33  minuter på 180 grader
 
Låt brödet svalna i formen och skär sedan rutor
 
 
 
 
 
 
 
 
Sånt här bröd med filmjölk och bikarbonat ska helst ätas upp direkt! Eller ja det klarar inte så många dagar om du inte lägger det i frysen förstås..... Men det vet ni säkert redan
Gott är det och ger massor med energi!
 
 
 
Jag är inne på min jobbarhelg så framåt eftermiddagen kryper jag in framför skärmarna igen... Känner att jag måste ut inan  och lufta mej idag så knoppen blir pigg!
 
 
//PIllan






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se