Halvvägs....och nyttiga C

 
 
 
 
God morgon
 
Ja men visst har vi kommit halvvägs denna kalla januarivecka.
Här ligger temperaturen stadigt på två-siffrigt! 
 
 
 
Frukosten får gärna vara varmt sådana dagar. Gröt, eller bananpannkakor är bäst då, gärna med mycket bär på toppen. Så glad då jag frostade av frysen förra veckan och hittade flera "skatter" som låg lite undangömda .... hallon, blåbär och hjortron dök upp som på beställning!
 C-vitamin som ju gör så gott
 
 
 
Tänkte på det att just C-vitaminet verkar de flesta ha koll på att det är nyttigt för kroppen. Kan det vara sedan man var barn och fick höra att man skulle äta frukt för att få denna vitamin?
 
 
 
Vitamin C (askorbinsyra) är vår vanligaste antioxidant. Den är viktig för cellernas försvar mot fria radikaler och för att skydda cellerna mot oxidativ stress samt bidrar till att minska trötthet och utmattning. Den underlättar även upptaget av järn från maten.
Men att ha brist på C-vitamin är ovanligt då vi oftast får i oss tillräcklig mängd. C-vitamin kan inte överdoseras med vanlig mat, däremot ska man såklart aldrig överkonsumera kosttillskott.
 
 
 
 
 
Jag lyxar till mina pannkakor med en klick grädde oxå... ibland (men bara ibland), alltså hur gott!?  Annars är det gott med lite keso, eller kvarg som tillbehör !
 
 
 
 
Onsdag innebär numera stallet för våran familj ;) Herregud vem hade kunnat gissa det bara för ett halvår sedan?!
Nikki älskar såklart onsdagar och även jag börjar känna mej lite mer bekväm med hästarna. A är väl fortfarande kvar i lite mer "skräck-stadiet"  ha ha ha....
 
 
 
 
//PIllan
 
 
 


C-vitamin pratade alla alltid om när man var liten haha

Svar: Ja eller hur😃
Pernilla/Pillan





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se