Magen stärker ryggen....och vårdgarantin

 
 
 
 
 
Ny vecka hörrni!
 
Jag skriver ju en del om mina ryggproblem numera och det är ju förstås för det upptar väldigt mycket av mina tankar just nu.... Det är påfrestande att hela tiden ha ont! Men för att inte "dra ned mej själv" allt för mycket så försöker jag göra allt jag kan för att lindra, bygga upp etc
 
 
Jag har haft en stark bål väldigt länge och som jag skrivit tidigare så tror jag ändå att detta har räddat mej i många lägen och kunnat hålla min rygg bra så pass länge. Åldern kan säkert nu spela in för det oundvikliga drabbar till slut alla...... allt blir stelare, ledvätskan sinar, kroppen trycks ihop, diskarna blir tunnare....ja åldern tar ut sin rätt helt enkelt!
 
 
 
I våras fick jag även rådet att helt sluta med att "cruncha" ihop magen!
What, man har ju gjort typ sit ups i hela sitt liv liksom....?!
Tydligen kan detta förvärra min smärta ner i benet... kanske disken/nerv hela tiden då hamnar i kläm då magen dras ihop? Nåväl sedan dess har jag helt undvikit sådana magövningar.
 
Övningarna för magen begränsas därför radikalt men här är några av övningarna jag kör !
 
 
 
 
Bilden längst upp en en statisk övning som faktiskt kommer från yogan och kallas för Båten
 
Balansera på delen typ bakom sittknölarna, spänn magen, sträck armarna framåt och håll benen lätt böjda. håll så många sek du orkar, vila och upprepa
 
 
 
 
Här har vi samma utgångsposition men här saxar du benen samtidigt som du är stilla med över kroppen!
Samma här jobba tills du känner att magen inte riktigt orkar hålla på mer och vila
 
 
 
 
Här ligger jag på rygg och bara droppar ett ben i taget mot golvet. Ju mer du böjer benen desto lättare övning. Är du riktigt stark så kan du droppa ett nästan rakt ben MEN du ska såklart kunna hålla din bålspänning hela vägen utan att tappa din naturliga svank!
 
 
 
Igår var jag och körde ett ganska tungt styrkepass för min överkropp uppblandat med väldigt lätta benövningar (som ger mej puls)
Det känns just nu som min melodi!
 
Jag undviker även att springa, hoppa och alla övningar då kroppen ska böjas framåt. Övningar på ett ben är inte heller optimalt (typ pistols, draken)
 
 
 
Den här veckan har det gått tre månader sedan min remiss skickades om magnetröntgen och jag har ännu inte fått någon tid....
Vad skulle ni gjort?
De har sagt att det kan ta upp till ett halvår men det finns ju en vårdgaranti på just tre månader...
Samtidigt gillar jag inte att tjata mej till saker! Säkert andra som är i mer akut behov av röntgen! FAST egentligen har jag ( i mitt huvud) väntat på just denna röntgen i 20 år....
 
 
 
//PIllan
 






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se