Höstens godaste ~ Svampsoppan

 
 
 
God morgon onsdag
 
 
Idag har jag turen att vara ledig, men ledig som på lata sidan blir det inte! Här är det späckat schema hela dagen och kvällen.
 
Nu ska jag och Nikki börja förbereda för kvällens Halloween-fest som hon bjudit in till. Jag gruvar mej lite för all spindelnät för jag vet att just det brukar vara riktigt irriterande... ha ha 
Mat ska lagas och så ska jag fixa med typ Mysterious Box. Lådor som jag klätt in i svart plast med hål i så dom får ner sina händer. Sedan blir det att känna på olika läskiga saker... jamen typ som på Fångarna på Fortet.
 
 
Dessutom kommer mina föräldrar hem mitt på dagen och jag ska hämta dem vid tåget.
Min papi fyllde 70 år i går så jag ska  fixa hemma hos dom med blommor, skumpa och nåt gott att äta! Vi ska dock fira honom ordentligt på lördag kväll med middag men ett fint mottagande vill jag ändå styra upp.
 
 
 
 
Ja och överskriften då....
 
Ni vet att jag älskar att svänga ihop soppor av olika slag och nu på hösten är favoriten helt klart svampsoppan!
 
Så mustig och god plus att det är busenkelt att göra!
 
Hacka gul lök och vitlök plus svamp som du gillar (jag har här färska champinjonger plus torkad kantarell) som du fräser i smör
Tillsätt 3 dl grädde, 5 dl mjölk 1 buljongtärning och timjan
Låt koka 10 minuter
 
Ta soppan från värmen och mixa med stavmixer
 
Koka upp igen och ev tillsätter du redning, majmjöl plus vatten
Sjud 2 minuter
Smaka av med salt och peppar
 
 
 
 
 
 
Tillbehören är också av vikt och favoriten är dessa ugnsrostade skinkbitar!
 
Ta typ kallrökt skinka och lägg ut på en plåt, in i ugnen i ca 8-10 minuter
Mums, krispiga och salta perfekt till den runda soppan!
 
Annars grönsaker och dipp som ger en liten fräschör!
 
 
 
 
Själklart serverar du soppan med ett gott bröd också!
 
 
 
 
Hoppas det ska smaka! Nu ska jag lägga på en rem här
 
 
 
//PIllan


Men gott :D





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se