Böcker om min tro

 
 
God morgon fredag
 
Jag har ledig långhelg så jag har lyckan att vara ledig idag plus i helgen.
Skönt då Nikki fortfarande är krasslig. Hon har dock varken haft hosta eller feber utan det är snorandet.... Hon blir såklart lite uttråkad då hon liksom är pigg som vanligt i kroppen och därför har jag lovat att vi ska baka idag!
 Och vi ska även försöka gå ut och ta oss lite påskris så vi kan börja pynta.
Det blåser väldigt mycket just nu men det kanske mojnar...
 
 
Idag kommer det boktips  långt ifrån mord och kalla kårar  som jag ju annars gärna läser...
Nu ska ni få ta del av mina favoriter då det kommer till hälsa och min tro - att man kan påverka sin hälsa genom kost och träning!
 
 
 
Maria Borelius har skrivit två böcker i ämnet och den första boken Hälsorevolutionen fick stort genomslag då den släpptes. 
 
Maria själv var strax över 50 år, började få krämpor, klimakteriebesvär, orkeslös etc då hon började en fyra år lång resa där hon upptäckte livstilen som förändrade hennes liv - antiinflammatorisk.
 
Hon reste verkligen jorden runt för att träffa forskare och andra för henne betydande personer.
 
 
 
 
 
Jag vet att jag tillhör ett " läger " här för detta är tudelat.... Vissa menar att man inte kan prata om antiinflammatorisk mat och livsstil medan andra är som mej, övertygade!
 
 
 
Man får ju såklart tro vad man vill men jag har valt att leva så mycket jag bara kan enligt devisen att jag själv kan påverka min hälsa med hjälp av kost och träning!
 
Jag lever absolut inte till 100% som jag helst kanske skulle vilja men jag försöker ofta!! Jag  har t.om anstängt mej så länge så det inte längre är en ansträngning... alltså jag väljer hellre nyttigt och rörelse och det känns aldrig som en uppoffring! Självklart äter jag strunt och sitter på min häck för länge ibland...också!
 
 
Boken för mej ger mej kraft och inspiration. Att riktiga forskare/läkare är på samma spår men också inser att det här med tex kost är ett för "svårt/stort" och tidskrävande ämne att bara skriva ut på recept. Människor har inte den kunskapen som krävs och det är så mycket enklare att ge recept på piller som bara botar symptom....aldrig orsak.
 
 
 
 
 
 
 
Hennes uppföljare BLISS innehåller en fortsättning på Marias sökande plus massor med härliga recept.
Hon visar hur du kan skapa hållbara antiinfammatoriska vardagsrutiner som ger harmoni och balans.
Jag kan läsa dessa två böcker flera gånger, sitta och bläddra, läsa ett kapitel här och ett recept där. Jag gillar dem verkligen!
 
Och som sagt man får tro och tycka som man vill... det gäller faktiskt allt!
 
 
 
 
//PIllan 


Jag gillar Hälsorevolutionen mycket!
Ha en fin helg.

Svar: Ja! Detsamma 😊
Pernilla/Pillan





Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se