Fiskgryta med sötpotatis

 
 
Det närmar sig vardag igen och jag känner faktsikt en stor lättnad! Gillar verkligen vardag och rutiner...Hur känner ni?
Rutiner betyder väldigt mycket för mej och jag funkar allra bäst då jag håller mej till bestämda tider, måltider och träning.
 
 
 
 
 
Idag tänker jag i alla fall att ni ska få ett toppenrecept på en fiskgryta som funkar både till vardag och fest!
 
2 stor gula lökar
1 stor sötpotatis
20 st körsbärstomater
1 msk olivolja
1 fiskbuljongtärning
2 msk tomatpure
4 msk hummerfond
6 dl vatten
1 förp med fiskkuber (mix lax och torsk)

2 1/2 dl vispgrädde
1/2 msk sambal oelek ( beroende på hur starkt du vill ha det)
1 burk med stora skalade räkor eller kräftsthärtar
1 kruka dill
 
 
Skala och hacka lök och skär sötpotatisen i kuber
Fräs i oljan någon minut och tillsätt sedan tomatpure, buljongtärning vatten och fond.
Låt detta koka i ca 10 minter
 
Vänd ner tomater och fisk och låt detta sjuda ca 10 minuter tills fisken är klar
 
Smaka av med dill och sambal
Runda av med grädde och sjud upp
 
Sist vänder du ner räkor eller kräftstjärtar
 
 
 
 
Väldigt matig och god gryta
 
 
 
 
 
 
Slå en egen aioli och servera tillsammans med gott bröd som du med fördel doppar i grytan!
Ett gott vitt vin till fest eller iskallt mineralvatten smakar gott till denna gryta!
 
 
 
 
Hoppas ni provar för ni kommer inte bli besviken
 
 
//PIllan






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se