Sötpotatiskaka och kryddigt te

 
 
Hej lediga tisdag
 
 
Vaknade trots fri dag redan vid 05.20.... suck! men jag låg kvar i sängen och drog mej en bra stund plus att jag fortsatte att titta på en serie på Netflix som jag inte kan sluta med.....
 
 
The Stranger heter den och trots att den verkade lite "rörig" redan i första avsnittet var jag fast. Kommer ni ihåg första gången man såg Twin peaks.... typ den känslan.
-Vad är detta??
Men man bara måste forstätta!
 
 
Huvudpersonen Adam lever i ett på ytan perfekt liv med två söner och en fru. Plötsligt dyker det upp en främling som berättar att hans fru fejkat sin senaste graviditet och vem vet, kanske är hans söner inte ens hans egna?
Den kvinnliga främlingens avslöjande sätter igång en hel rad med katastrofer och i samma veva hittas en naken medvetslös kille i skogen efter ett rave-party och på stadens torg ligger en halshuggen alpacka!! Ja men ni hör ju...crazy! och med så många vändningar och intrigen hela tiden.
 
 
 
Det var dagens första tips och nu till det andra sötpotatiskaka
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag gillar ju att experimentera med lite "nyttigare" ingredienser i köket och har tidigare använt mej av sötpotatis just vid bakning.
Älskar också kryddiga smaker så när jag hittade ett recept med både kanel och kardemumma var jag tvungen att prova.
 
 
100 gr sötpotatis
2 ägg
1 dl mandelmjöl
1 msk kanel
2 tsk kardemumma
1 tsk bakpulver
1 msk kokossocker
 
Skala och skär potatisen i biter
Koka denna mjuk och häll bort vattnet
Mixa potatisen tillsammans med övriga ingredienser
Smörj en mindre form med kokosolja och "bröa" med hampafrön (jag hade inga så jag tog flagad mandel)
Grädda i ugnen i ca 1 timma på 150 gr
 
 
 
Jag fick inte riktigt till den, tror jag tog ut den lite för tidigt och hade en lite för stor form.... Men smaken var det inget fel på!
Till detta ett chai-te för att förstärka de kryddiga smakerna
 
 
 
Nu ska jag lägga mej och kolla sista avsnittet i serien!!
 
 
//PIllan
 






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se