Middagsklubben räknar kalorier

 
 
 
 
Igår hade vi dejt med Middagsklubben igen
 
 
Den här gången var det Nettan och Fredrik som stod värdpar och utmaningen var att leverera en trerätters mddag innehållande 300 kcal totalt!
 
 
 
Detta för att dom två just nu går på en diet med olika stadier och de är i fas 1 och då ska dom äta 900 kcal per dag.
Vi andra fick alltså snällt hänga på och jag tycker det var riktigt roligt att se vad man faktiskt kan åstakomma med så få kalorier!
 
 
Drycken är såklart ett kapitel för sig och som vi alla vet innehåller ju alkohol en hel del...inte bara berusning utan såklart också kalorier!
Men detta var uträknat så där fick man själv välja hur mycket man hade "mage" att vräka i sig... ;)
 
 
 
 
 
Jag drack två glas vitt vin (ganska stora glas) så det var 3 dl , alltså redan där 234 kcal
 
 
 
 
 
 
Förrätten är serverad
 
Spenatsoppa med vaktelägg och knaprig serranoskinka 118 kcal per portion
 
Denna var så god med lite sting i form av chili och muskot
 
 
 
 
Huvudrätten var järpar på 5 % färs med lite fetaost i
Blomkålspuré, lingon och gurka
 
164 kcal per portion
 
Jättegott och mättande, jag lämnade en av mina tre järpar....
 
 
 
 
 
Efterrätten var hallon med kvarg som innehöll hackad mynta och ett par droppar arrack-essence
 
61 kcal
 
Även detta riktigt gott och en fin avslutning på middagen
 
Mätta och belåtna och om ni summerar så blev det liiite över 300 kcal men helt klart godkänt måste jag säga!
 
 
 
 
 
 
 
Jag har aldrig räknat kalorier någonsin men anser mej ha god kunskap i mat och kost då jag är intresserad av just detta och hälsa i allmänhet.
 
 
Jag äter ofta det jag vill men alltid med måtta.
Veckorna tränar jag ofta hårt och vet vad min kropp vill ha och behöver. Mycket grönsaker och fina proteiner.
Jag är heller inte rädd för kolhydrater men om man är mycket stillasittande så behöver man ju inte så väldigt mycket av just den varan.... Och som Nettan och Fredrik nu går på en strikt diet så är det ju just kolhydrater som ryker i första fas.
 
Fredriks annars påtagliga sötsug hade försvunnit helt och det är ju alltid bra för socker är en källa till stora bekymmer...men det vet vi väl alla vid det här laget?!
 
 
 
 
 
Tack för en lite annorluna men som vanligt trevlig kväll med middagsgänget!
 
 
//PIllan
 






Pernilla,

Glad prick som njuter av träning, god mat, shopping och min vardag tillsammans med älskade döttrarna Filippa och Nikki plus såklart min underbara A. Hos mig bor också Sessan Söt, hoppas du ska trivas hos oss!





Besökstoppen


© Design av Matilda.
http://mhdesign.blogg.se